University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Elektroniset kirjat
  • Elektroniset kirjat
  • View Item
JYX > Elektroniset kirjat > Elektroniset kirjat > View Item

Tutkiva oppiminen historian ja katsomusaineiden opiskelussa I

Thumbnail
View/Open
5.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Editors
Rautiainen, Matti |
Veijola, Anna |
Parkkinen, Juha
Date
2016

 
Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella siirryttiin ilmiöpohjaiseen opetussuunnitelmaan syksyllä 2014. Samalla perusopetuksessa opettaviin monialaisiin opintoihin luotiin rakenne, jossa kullakin oppiaineella/oppiaineryhmällä on kaksi kurssia – ydinosa ja soveltava osa. Kurssien nimet kuvaavat sanan mukaisesti opintojaksojen tavoitteita. Ensimmäisessä osassa keskitytään oppiaineen opettamisen kannalta ydinasioiden opiskeluun, joita toisella opintojaksolla sovelletaan. Opetusohjelmauudistuksessa sovittiin myös siitä, että soveltavien opintojaksojen suorittaminen tapahtuu kahden aineen integraationa. Historian ja yhteiskuntaopin soveltava osa löi tässä uudistuksessa kättä katsomusaineiden kanssa ja ensimmäisen yhteinen kurssi aloitettiin marraskuussa 2015 lähes kolmelle sadalle luokanopettaja- ja erityisopettajaopiskelijalle. Neljän opintopisteen laajuisella kurssilla oli parisenkymmentä projektia, joissa opiskelijoilla oli mahdollisuus käytännössä harjoitella erityisesti tutkivan oppimisen näkökulmaa hyvin erilaisissa projekteissa. Lisäksi oli mahdollista luoda oma projekti, johon pari ryhmää tarttuikin. Koska projekteissa oltiin uuden äärellä, päätimme jo ennen kurssin alkua, että ryhmien loppuraportin muoto olisi artikkeli, sillä halusimme koota uudenlaiset kokeilut kansiin ja kiinnostuneille lukuun. Artikkeleissa on kuvattu projektin perusidea sekä tavoitteet ja niihin liittyvä toiminta. Useassa artikkelissa on myös kerätty kokeilusta aineisto, jonka avulla tarkastellaan tavoitteiden toteutumista. Mukana on monenlaista erityisoppilaille suunnatuista tutkivan oppimisen harjoituksista tulevaisuuden taitoihin keskittyviin ”escape roomeihin”. ...
Publisher
Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos
ISBN
978-951-39-6686-7
Keywords
tutkiva oppiminen esiopetus alakoulu yläkoulu lukio erityiskoulut opiskelu oppilaat historia katsomusaineet opetussuunnitelmat uskonto Jyväskylä Keuruu
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6686-7

Metadata
Show full item record
Collections
  • Elektroniset kirjat [307]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Monilukutaidot ja tutkiva ote historian opetuksessa 

    Veijola, Anna; Rautiainen, Matti; Kupiainen, Sanni; Mikkonen, Simo (2018)
  • Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa 

    Lyhty, Jarmo (2018)
    Tässä tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun historian opetuksessa käytettävien kolmen oppikirjasarjan arviointiajattelua ja -välineitä. Niistä selvitettiin, antavatko oppikirjasarjat opettajalle välineitä monipuoliseen ja ...
  • Affektiiviset tekijät vieraan kielen opiskelussa : tapaustutkimus alakoulun englannin tunneista oppilaiden kokemana 

    Jalkanen, Liisa; Ruuska, Johanna (2007)
  • "Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja 

    Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)
    Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ...
  • Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä" 

    Vesterinen, Ida (2015)
    Tutkimuksessa selvitin lukiolaisten historian oppimista tiimilukion kurssilla ”KULTSI –kulttuurihistoriaa tiimeissä”. Kuinka lukiolaiset oppivat historiaa, missä yhteyksissä oppimista tapahtuu, vai tapahtuuko sitä ollenkaan? ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre