Tutkiva oppiminen historian ja katsomusaineiden opiskelussa I
Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella siirryttiin ilmiöpohjaiseen opetussuunnitelmaan
syksyllä 2014. Samalla perusopetuksessa opettaviin monialaisiin opintoihin luotiin
rakenne, jossa kullakin oppiaineella/oppiaineryhmällä on kaksi kurssia – ydinosa ja soveltava
osa. Kurssien nimet kuvaavat sanan mukaisesti opintojaksojen tavoitteita. Ensimmäisessä
osassa keskitytään oppiaineen opettamisen kannalta ydinasioiden opiskeluun, joita
toisella opintojaksolla sovelletaan. Opetusohjelmauudistuksessa sovittiin myös siitä, että
soveltavien opintojaksojen suorittaminen tapahtuu kahden aineen integraationa.
Historian ja yhteiskuntaopin soveltava osa löi tässä uudistuksessa kättä katsomusaineiden
kanssa ja ensimmäisen yhteinen kurssi aloitettiin marraskuussa 2015 lähes kolmelle
sadalle luokanopettaja- ja erityisopettajaopiskelijalle. Neljän opintopisteen laajuisella kurssilla
oli parisenkymmentä projektia, joissa opiskelijoilla oli mahdollisuus käytännössä harjoitella
erityisesti tutkivan oppimisen näkökulmaa hyvin erilaisissa projekteissa. Lisäksi oli
mahdollista luoda oma projekti, johon pari ryhmää tarttuikin.
Koska projekteissa oltiin uuden äärellä, päätimme jo ennen kurssin alkua, että ryhmien
loppuraportin muoto olisi artikkeli, sillä halusimme koota uudenlaiset kokeilut kansiin ja
kiinnostuneille lukuun. Artikkeleissa on kuvattu projektin perusidea sekä tavoitteet ja niihin
liittyvä toiminta. Useassa artikkelissa on myös kerätty kokeilusta aineisto, jonka avulla
tarkastellaan tavoitteiden toteutumista. Mukana on monenlaista erityisoppilaille suunnatuista
tutkivan oppimisen harjoituksista tulevaisuuden taitoihin keskittyviin ”escape roomeihin”.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitosISBN
978-951-39-6686-7Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Elektroniset kirjat [556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monilukutaidot ja tutkiva ote historian opetuksessa
Veijola, Anna; Rautiainen, Matti; Kupiainen, Sanni; Mikkonen, Simo (2018) -
Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa
Lyhty, Jarmo (2018)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun historian opetuksessa käytettävien kolmen oppikirjasarjan arviointiajattelua ja -välineitä. Niistä selvitettiin, antavatko oppikirjasarjat opettajalle välineitä monipuoliseen ja ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
Affektiiviset tekijät vieraan kielen opiskelussa : tapaustutkimus alakoulun englannin tunneista oppilaiden kokemana
Jalkanen, Liisa; Ruuska, Johanna (2007) -
Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä"
Vesterinen, Ida (2015)Tutkimuksessa selvitin lukiolaisten historian oppimista tiimilukion kurssilla ”KULTSI –kulttuurihistoriaa tiimeissä”. Kuinka lukiolaiset oppivat historiaa, missä yhteyksissä oppimista tapahtuu, vai tapahtuuko sitä ollenkaan? ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.