Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntynen, Anne
dc.contributor.authorKröger, Mari
dc.date.accessioned2017-01-05T06:48:02Z
dc.date.available2017-01-05T06:48:02Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1645697
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52632
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten valtioneuvoston hallitusohjelmissa konstruoidaan koulutuksellista tasa-arvoa ja syrjäytymistä tai syrjäytymisen ehkäisemistä. Vuotta 2015 on luonnehdittu koulutuspolitiikan ja koulutuslupausten vuodeksi. Juha Sipilän hallitus ministereineen tuli heti hallitusohjelman ja talouslukujenjulkistamisen myötä tunnetuksi hallituksena, joka kollektiivisesti petti ennen vaaleja annetut koulutuslupaukset, joiden mukaan koulutuksesta ei leikattaisi. Tämä oli suuri kolaus maalle, jossa uskotaan koulutukseen ja jossa koulutuseetokseen kuuluvat tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus. Aiheen ajankohtaisuus tuotti ajan ja paikan selvittää, onko suomalainen koulutusdiskurssi todella muuttunut ja jos on, miten. Teoreettisena viitekehyksenä toimii diskurssianalyysi, tarkemmin kriittinen diskurssianalyysi. Kriittisen diskurssianalyysin keinoin voidaan kyseenalaistaa ja päästä lähemmäksi tekstissä piileviä valtarakenteita. Keskeinen kantava ajatus on kielen ja vallan ominaisuuksissa sekä siinä, miten ilmiöt ja asiat rakentuvat kielellisesti. Tavoitteena on selvittää, miten tasa-arvosta tehdään tasa-arvoa ja syrjäytymisestä syrjäytymistä. Metodologisena teoriataustana hyödynnän Hallidayn systeemis-funktionaalista kieliteoriaa, erityisesti prosessityyppien kuvausta, osallistujarooleja sekä ideationaalista metafunktiota. Näiden avulla pyrin tarkastelemaan ihmisryhmien ja prosessien konstruointia sekä sitä, miten ilmiöitä ja yhteiskuntaa kielen keinoin luodaan ja kuvataan. Aineistoni koostuu valtioneuvoston hallitusohjelmista vuosilta 1995–2015. Hallitusohjelmista olen hyödyntänyt koulutus- ja tiedepolitiikkaa käsitteleviä osia ja tarkemmin niitä osia tai kirjauksia, joissa puhutaan koulutuksellisesta tasa-arvosta tai syrjäytymisestä. Yhteensä kirjauksia on 48, ja tutkimuksessa esittelen niistä suurimman osan analysoiden ja pohtien. Lopuksi pohdin tasa-arvo- ja syrjäytymisdiskurssien yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tasa-arvo- ja syrjäytymisdiskurssit näyttävät kehittyvän kollektiivisesta yksilökohtaiseen suuntaan. Yksi merkittävimmistä kehityssuunnista on koulutuksen ajatteleminen polkuna, jonka eri koulutusasteet muodostavat. Tähän linkittyy ajatus tasa-arvosta yksilöllisenä suhteessa muihin. Tasa-arvodiskurssin kanssa yhtä matkaa kulkee syrjäytymisdiskurssi, joka niin ikään liikkuu alueiden ja kansalaisten syrjäytymisestä kohti syrjäytymistä yksilöllisenä ilmiönä. Tasa-arvoa konstruoidaan eri ihmisryhmät huomioon ottaen, mutta syrjäytymisestä puhuttaessa syrjäytymisvaarassa olevat ja jo syrjäytyneet näyttäytyvät homogeenisena ulkoryhmänä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (105 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkriittinen diskurssianalyysi
dc.subject.othersysteemis-funktionaalinen kieliteoria
dc.subject.otherpolitiikka
dc.subject.otherhallitusohjelmat
dc.subject.othertasa-arvo
dc.subject.othersyrjäytyminen
dc.subject.otherkoulutus
dc.titleSyntyperän, taustan ja varallisuuden rajoittamatta : koulutuksellisen tasa-arvon ja syrjäytymisen diskurssien rakentuminen valtioneuvoston hallitusohjelmissa vuosina 1995-2015
dc.title.alternativeKoulutuksellisen tasa-arvon ja syrjäytymisen diskurssien rakentuminen valtioneuvoston hallitusohjelmissa vuosina 1995-2015
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701051065
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2017-01-05T06:48:02Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysopolitiikka
dc.subject.ysohallitusohjelmat
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysosyrjäytyminen
dc.subject.ysokoulutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record