Luodaan yhdessä : mitkä asiat motivoivat kuluttajaa tekemään brändiin liittyvää sisältöä?
Sosiaalisen median myötä brändeihin liittyvää sisältöä voi tehdä kuka tahansa. Kuluttajat luottavat toistensa kokemuksiin enemmän kuin perinteiseen mainontaan, joten kuluttajien tekemä positiivinen sisältö on brändille arvokasta. Kuluttajia voidaan kannustaa sisällön luomiseen monella eri tavalla, kuten erilaisten kilpailujen avulla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuluttajan motivaatioita osallistua brändiin liittyvän sisällön luomiseen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mihin tarkoitukseen kuluttajat käyttävät sosiaalista mediaa, ja millaista sisältöä he siellä jakavat ja miksi. Lisäksi pyritään määrittelemään millaista on hyvä sisältö. Tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää miksi kuluttajat osallistuvat sosiaalisessa mediassa oleviin kilpailuihin. Lopuksi tutkitaan myös sitä, vaikuttaako yhteisöllisyys kuluttajan käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä aktiivista sosiaalisen median käyttäjää. Aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksissa huomattiin, että yleisimmät kuluttajan motivaatiotekijät ovat tiedonhaku, viihde, sosiaalinen vuorovaikutus ja identiteetti. Sosiaalista mediaa käytettiin aina silloin, kun haluttiin kuluttaa aikaa tai rentoutua. Kil-pailuihin osallistuttiin palkinnon ja voitonhalun takia. Hyvät kilpailut sopivat kuluttajien identiteettiin ja elämäntyyliin. Tässä tutkimuksessa yhteisöllisyyttä ei juuri havaittu, mutta muiden osallistujien olemassaolo tiedostettiin sisältöjä tehdessä. Erityisesti negatiivisten yhteisöjen syntyminen vaikuttaa myös mui-den kuluttajien käyttäytymiseen ja sisältöjen seuraamiseen.
...
Alternative title
Mitkä asiat motivoivat kuluttajaa tekemään brändiin liittyvää sisältöä?Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Brändiyhteisö ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet
Möksy, Tiina (2008)Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma Tässä kandidaatintutkielmassa perehdyttiin brändiyhteisön käsitteeseen ja siihen, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita brändiyhteisöön liittyy. Tutkielma suoritettiin ... -
Vesiosaamiskeskuksen B2B-yhteisbrändi yhteisarvon tuottamisen tukena
Sorko, Anna (2013)Brändien luomisessa korostetaan yhä enemmän brändin kehittämistä vuorovaikutuksessa sidosryhmien kanssa. Yritykset tiivistävät yhteistyötä pystyäkseen vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin entistä koko-naisvaltaisemmilla ... -
Measuring consumer brand engagement on social media with annoyance as a moderator
Tanttu, Tuomo (2017)Consumer brand engagement (CBE) is indisputably an emerging topic in the marketing literature, yet the amount of research on its antecedents and outcomes is limited. Besides academics, it has also gained traction among ... -
Brändinhallinta sosiaalisessa mediassa
Tukiainen, Milla (2020)Kandidaatintutkielma perehtyy brändinhallintaan sosiaalisessa mediassa. Tutkielmassa käydään läpi brändiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvät käsitteet ja perehdytään sosiaalisen median vaikutuksiin brändinhallinnassa. ...