Jaettu johtajuus asiantuntijatiimin palaverissa
Tässä puheviestinnän maisterintutkielmassa syvennytään jaettuun johtajuuteen asiantuntijatiimissä. Ilmiötä lähestytään tapaustutkimuksen kautta tarkastelemalla asiantuntijatiimin palaveria. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, miten jaettu johtajuus toteutuu asiantuntijatiimin vuorovaikutuksessa palaverin aikana. Tutkimuksen aineistona toimi asiantuntijatiimin palaverista tallennettu videomateriaali, jota analysoitiin vuorovaikutusanalyysin keinoin tarkastelemalla, millaisia johtamisen vuorovaikutusfunktioita palaverin keskustelussa ilmenee. Tiimin jäsenten keskustelusta luokiteltiin johtamisen vuorovaikutusfunktioita teorian pohjalta muodostettuun luokittelujärjestelmään, jota täydennettiin aineistolähtöisesti. Analyysiyksikkönä toimi palaverissa ilmaistu puheenvuoro. Lisäksi palaverista analysoitiin tiimin jäsenten osallistumisaktiivisuus laskemalla sekä kaikki palaverin puheenvuorot että johtamista ilmaisevat puheenvuorot. Tulosten mukaan tiimissä on sekä jaettua että nimettyä johtajuutta. Johtajuus voi olla siis jaettua tiimin jäsenten kesken, vaikka tiimissä olisi nimetty vetäjä. Tämä tutkimus vahvistaa aiempaa tutkimusta siitä, että jaettua johtajuutta voidaan toteuttaa tiimeissä ja ryhmissä koordinoimalla sekä palaverikeskustelua että tiimityötä, mutta myös reflektoimalla tiimin työskentelyä antamalla positiivista palautetta. Näyttää siltä, että jaetun johtajuuden avulla voidaan tehostaa tiimin työskentelyä, tiimin jäsenten osallistumista ja erilaisen asiantuntijuuden sekä osaamisen hyödyntämistä. Toisaalta kuitenkin yhteistyö ja tiedon jakaminen ovat myös edellytyksiä jaetulle johtajuudelle samoin yhteisestä ymmärryksestä neuvotteleminen sekä halukkuus johtaa ja tulla johdetuksi. Johtajuuden jakautuessa tiimin jäsenet voivat vaikuttaa omaan työhönsä ja kollektiivisen asiantuntijuuden kautta vastata tehokkaammin tietointensiivisen työn haasteisiin. Jaetun johtajuuden voidaan ymmärtää siis olevan yhteydessä myös tiimin jäsenten kokemaan työtyytyväisyyteen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jaetun johtajuuden pelillistäminen IT-organisaatioissa
Häll, Ville (2019)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka edistää IT- organisaatiossa toimivien tiimien jaettua johtajuutta pelillistämisen avulla. Maailman muuttumisen nopeus ja teknologian kompleksisuus ovat viime ... -
Ethical team leadership : as construed by Finnish managers
Tomperi, Henna (University of Jyväskylä, 2014) -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Rantonen, Eveliina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ... -
Perspectives on Leadership in Early Childhood Education and Care Centers Through Community of Practice
Heikkinen, Kirsi-Marja; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina (Sage Publications, 2022)This article investigates early childhood education and care (ECEC) leadership through the concept of community of practice (COP). The focus is on ECEC leaders’ perceptions regarding their leadership during the educational ... -
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.