Participation in job-related lifelong learning among well-educated employees in the Nordic countries
Tikkanen, T., & Nissinen, K. (2016). Participation in job-related lifelong learning among well-educated employees in the Nordic countries. International Journal of Lifelong Education, 35(3), 216-234. https://doi.org/10.1080/02601370.2016.1165749
Julkaistu sarjassa
International Journal of Lifelong EducationPäivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© 2016 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group. This is a final draft version of an article whose final and definitive version has been published by Taylor & Francis. Published in this repository with the kind permission of the publisher.
The purpose of this study was to explore participation in job-related lifelong learning (LLL) among well-educated mature workers and compare it across four Nordic countries. Although this group generally is very active in LLL, the centrality of knowledge work in society, rapid pace of skills-renewal and rising learning demands for all qualifications levels, necessitates a better understanding of the patterns and factors affecting their skill development. The paper builds on theories of learning motivation, human capital and workplace learning. Data from the Survey of Adult Skills (PIAAC) by the OECD were used. In addition to high participation rates, systematic level differences in participation were found across the countries. Results of logit regression analyses revealed clear differences between countries in the models that explained participation, which gave limited support to a single ‘Nordic model’ of LLL. Furthermore, the predictors of participation commonly found among adult populations, low-educated individuals and/or younger adults, appeared less valid for well-educated individuals.
...
Julkaisija
RoutledgeISSN Hae Julkaisufoorumista
0260-1370Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25623217
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Progression to higher education from VET in Nordic countries : Mixed policies and pathways
Virolainen, Maarit; Tønder, Anna Hagen (Routledge, 2018) -
Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta
Heino, Tarja (2021)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita jatkuvan oppimisen osalta on Suomessa vuosina 2017–2021 linjattu korkeakoulukontekstissa ja mitä vaatimuksia tehdyt linjaukset asettavat korkeakoulujen jatkuvan oppimisen ... -
Yli viisikymppisenä hankitun korkeakoulututkinnon henkilökohtainen merkitys naiselle
Saarinen, Karita (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella 50+-vuotiaiden naisten kouluttautumista ja sitä, mikä motivoi heitä hakeutumaan korkeakouluopintojen pariin, miten he kokevat ne ja miten he arvelevat korkeakoulututkinnon vaikuttavan ... -
Opinteitä ikääntyvien yliopistoon : sotien sukupolvi ja yliopiston ylistys
Muhonen, Reetta (University of Jyväskylä, 2014) -
Drivers of job-related learning among low-educated employees in the Nordic countries
Tikkanen, Tarja; Nissinen, Kari (Taylor & Francis, 2018)This study explored drivers of participation in job-related lifelong learning (LLL) among low-educated mature-aged employees and compared them across four Nordic countries. Workplaces can be low-threshold, effective arenas ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.