Yli viisikymppisenä hankitun korkeakoulututkinnon henkilökohtainen merkitys naiselle
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella 50+-vuotiaiden naisten kouluttautumista ja sitä, mikä motivoi heitä hakeutumaan korkeakouluopintojen pariin, miten he kokevat ne ja miten he arvelevat korkeakoulututkinnon vaikuttavan uraansa ja asemaansa työelämässä ja yhteiskunnassa. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisia kokemuksia naisilla on iästään niin opintojen kuin työelämän parista. Tutkimus suoritettiin laadullisena, aineistolähtöisenä tutkimuksena haastattelemalla kuutta 50+-vuotiasta naiskorkeakouluopiskelijaa. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua sekä narratiivisia menetelmiä.
Korkeakouluopintojen pariin hakeutumisen motiivit liittyivät haluun oppia ja kehittää itseään sekä parantaa omaa asemaa alati muuttuvilla työmarkkinoilla. Koulutuksen tuomaa muodollista pätevyyttä pidettiin myös tärkeänä. Naiset olivat opintojensa suhteen suunnitelmallisia ja realistisia. Heillä oli varma näkemys siitä, mitä opinnoiltaan hakivat. Ikää ei koettu rasitteena niin opinnoissa tai työelämässä, vaikka ikärasismin käsite olikin tullut työelämässä tutuksi. Korkeakoulututkinnolla ei koettu olevan merkitystä naisten asemaan työelämässä tai yhteiskunnassa. Sen sijaan sen henkilökohtainen merkitys oli suuri.
Ikääntyvien korkeakouluopiskelijoiden määrän kasvaessa huomiota tulisi kiinnittää vertaistuen järjestämiseen ja siihen, miten hyödyntää heidän pitkä elämän- ja työkokemuksensa opintoja suunnittelussa ja toteutuksessa. Tärkeää olisi huomioida ikääntyneiden suoma valtava potentiaali teorian ja käytännön kaikupohjana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta
Heino, Tarja (2021)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita jatkuvan oppimisen osalta on Suomessa vuosina 2017–2021 linjattu korkeakoulukontekstissa ja mitä vaatimuksia tehdyt linjaukset asettavat korkeakoulujen jatkuvan oppimisen ... -
Vastaako koulutus työelämän vaatimuksia ja löytyykö työpaikkaa omalta alalta? : vuosina 2010–2020 valmistuneiden liikunnan yhteiskuntatieteiden maistereiden kokemuksia koulutuksesta ja työllistymisestä.
Kokki, Ari-Pekka (2022)Liikuntahallinnon, nykyään liikunnan yhteiskuntatieteiden, koulutusohjelmasta on perinteisesti työllistytty julkisen sektorin virkoihin. Yhteiskunnalliset muutokset ja tiukka taloustilanne ovat pienentäneet julkista sektoria ... -
Participation in job-related lifelong learning among well-educated employees in the Nordic countries
Tikkanen, Tarja; Nissinen, Kari (Routledge, 2016)The purpose of this study was to explore participation in job-related lifelong learning (LLL) among well-educated mature workers and compare it across four Nordic countries. Although this group generally is very active in ... -
Opinteitä ikääntyvien yliopistoon : sotien sukupolvi ja yliopiston ylistys
Muhonen, Reetta (University of Jyväskylä, 2014) -
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.