Matkailun mobiilipalveluiden käyttöaikomukseen vaikuttavat tekijät : case Rautalammin ja Konneveden matkailualue
Matkailun mobiilipalveluita on kehitetty moniin eri käyttötarkoituksiin ja nii-den pyrkimyksenä onkin tehdä matkailusta helpompaa ja mukavampaa mat-kailijalle. Käyttäjillä on kuitenkin paljon erilaisia vaatimuksia ja tarpeita, jotka vaikuttavat matkailijoiden ominaisuuksien lisäksi aikomukseen käyttää matkailun mobiilipalveluita. Toisekseen matkailijat uskovat mobiilipalveluiden käytöstä aiheutuvan useita erilaisia hyötyjä, jotka vaikuttavat myös aikomukseen käyttää palveluita. Tässä tutkimuksessa keskitytään Rautalammin ja Konneveden matkailualueeseen, jonne kehitellään uusia digitaalisia palveluita virkistämään matkailua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville, millaisia vaatimuksia ja tarpeita käyttäjillä on uusien mobiilipalveluiden suhteen sekä mitä arvoa uudet mobiilipalvelut voisivat mahdollisesti tuoda käyttäjille. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, miten matkailijan ominaisuudet, tarpeet ja vaatimukset sekä arvo eli koettu hyödyllisyys vaikuttavat käyttöaikomukseen. Tutkielman tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta ja tutkimuksen data kerättiin kyselyn sekä kohderyhmäkeskusteluiden avulla. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että käyttäjät pitivät tiedonsaantia, help-pokäyttöisyyttä, palveluiden löydettävyyttä ja saatavuutta tärkeimpinä tekijöi-nä mobiilipalveluissa. Näiden tekijöiden nähtiin vaikuttavan eniten kuluttajien aikomuksiin käyttää matkailun mobiilipalveluita. Matkailijoiden vaatimukset ja koettu hyödyllisyys vaihtelivat myös jonkin verran matkailijan ominaisuuksien mukaan.
...
Mobile services for tourism have been developed for many different purposes and their aim is to make travelling easier and more comfortable for tourists. Nonetheless, users have wide scale of needs and requirements, which directly affects to tourists intention to use mobile services developed for tourism. Sec-ondly, tourists believe in benefits of using the mobile services in traveling, which affect also their intention to use services. This research focuses on Rau-talampi and Konnevesi tourist region, which will be developed new digital services to reinvigorate tourism. The purpose of this study was find out, which kind of requirements and needs users have for new mobile services and what kind of value new mobile services could possible bring for the users. The study focused on how tourist characteristics, needs and requirements as well as per-ceived benefits effects on the use of intention. Research method was used quali-tative study and the data of the research was collected by using a survey and focus group method. The results showed that the users find information access, usability, findability and availability of the service most important things. These factors were seen to be most affected in user’s intention to use tourism mobile services. User’s requirements and perceived usefulness varied depending on features of the user.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mobiilipankkiasioinnin omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Vuorela, Vili (2017)Kandidaatintutkielma käsittelee mobiilipankkipalveluita tarkastellen käsitteen merkitystä nykykontekstissa sekä mobiilipankkipalveluiden käyttöön vaikuttavia tekijöitä. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena alan ... -
Kuluttajien mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Pesonen, Petteri (2020)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on esitellä, kuinka kuluttajat ottavat mobiilimaksamisen käyttöön ja mitkä tekijät vaikuttavat mobiilimaksun käyttöönottoon. Tässä tutkielmassa käsitellään mobiilimaksujärjestelmien ... -
Mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Piispa, Anni (2019)Mobiilimaksaminen on ollut mahdollista Suomessa jo yli 20 vuotta ja lähes jokaisella suomalaisella on käytössään jokin älylaite, jolla mobiilimaksaminen olisi mahdollista. Silti mobiilimaksamisen vasta ennustetaan yleistyvän ... -
Mobiilipankkiasioinnin omaksumiseen vaikuttavat tekijät Suomessa
Koivisto, Kerttuli (2014)Mobiilipalveluiden rooli perinteisten asiointimuotojen rinnalla on kasvussa, mikä on havaittavissa myös pankkisektorilla. Kaikkialla läsnä oleva reaaliaikainen mobiilipankki ei hyödyistään huolimatta ole kuitenkaan saavuttanut ... -
Kontekstiin perustuvan älypuhelinviestinnän käyttäjäkokemus
Humala, Helena (2016)Älypuhelinten sekä niihin saatavien sovellusten ja internetpalveluiden yleistet-tyä saatavillamme oleva tietomäärä on kasvanut valtavasti. Suurin osa tiedosta on kuitenkin yksilön kannalta turhaa ja olennainen tieto hukkuu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.