Yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli
Pilvipalveluiden ja SaaS-sovellusten levinneisyyden kasvu on luonut tarpeen sovelluskaupoille. Sovelluskaupat tarjoavat keskitetyn myyntikanavan ja useita toimijoita yhdistävän alustan erilaisille sovelluksille. Sovelluskaupat on hyväksytty kuluttajien keskuudessa jo vuosia sitten ja sovelluksia onkin tarjolla miljoonia. Yritysten välisessä liiketoiminnassa sovelluskauppojen mahdollisuudet on kuitenkin tunnistettu hitaammin ja aikaisempi tutkimuskirjallisuus yritysten välisistä sovelluskaupoista on vielä vähäistä. Teleoperaattorit ovat tarttuneet tähän uuteen liiketoimintamahdollisuuteen, jonka avulla ne voivat tarjota lisäarvoa yritysasiakkailleen. Sovelluskaupat eivät itsessään takaa kuitenkaan menestystä. Ratkaiseva tekijä onnistumisen suhteen saattaa olla liiketoimintamalli, jonka tarkoitus on kuvata, miten palvelu (sovelluskauppa) luo, toimittaa ja vangitsee arvoa. Liiketoimintamalleista on olemassa runsaasti tutkimuskirjallisuutta, mutta sen sijaan sovelluskauppojen liiketoimintamallien tutkimus on lähes olematonta.
Tutkimuksen aihepiiriin tutustuttiin kartoittamalla aikaisempaa tieteellistä tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksessa keskityttiin tutkimuksen kannalta keskeisimpien käsitteiden (liiketoimintalli ja yritysten välinen sovelluskauppa) ymmärtämiseen. Tutkimus rajattiin yhteen suomalaiseen teleoperaattoriin ja sen sovelluskaupan liiketoimintamallin tarkasteluun. Tavoitteena oli kuvailla sovelluskaupan liiketoimintamallin nykytilanne, tunnistaa sen mahdolliset ongelmat ja haasteet sekä näiden pohjalta rakentaa sopiva liiketoimintamalli. Empiirinen tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä. Tämän jälkeen aineisto analysoitiin ja sen perusteella esitettiin tutkimuksen tulokset. Tutkimustuloksissa mallinnettiin tutkimuskohteen nykyinen liiketoimintamalli ja sen kehityskohteet. Tulosten perusteella esitettiin myös yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli. Tässä tutkimuksessa aikaansaatu malli on yksi ensimmäisistä yritysten välisen sovelluskaupan liiketoimintamalleista. Tutkielman tieteellinen kontribuutio oli antaa tarkka kuvaus sovelluskaupalle sopivasta liiketoimintamallista ja täydentää tutkimuksesta tehtyä kirjallisuutta.
...
Distribution of cloud services and SaaS-applications has raised a need for application stores. Application stores offer a centralized sales channel and multiple actors linking platform for a variety of applications. These application stores are widely accepted by consumers and there are millions of applications available. Possibilities of B2B (business-to-business) SaaS-application marketplaces have been slowly recognized and scientific literature regarding this topic is still limited. Telecom operators have seized on this new business opportunity enabling them to provide added value to their B2B-customers. However, the B2B SaaS-application marketplaces alone do not guarantee success of these marketplaces. The crucial factor of success in operating business may be a business model of a service. The purpose of a business model is to describe how the service (B2B SaaS-application marketplace) creates, delivers, and captures value. There is great amount of business model research literature available, unlike research related to B2B SaaS-application marketplace which is almost non-existent.
Topic of the thesis was explored by mapping out a previous scientific studies. The literature review focused especially on understanding key concepts of the thesis, which were business model and B2B SaaS-application market. The study was limited to a single Finnish telecom operator to observe its application marketplace’s business model. Aim of the study was to describe current application marketplace's business model, to identify potential problems and challenges of it, and based on these building an appropriate business model for B2B SaaS-application marketplace. Empirical research was conducted as a case study and the data was collected by theme interviews. After this, the data was analyzed and based on the analysis the results of the study were presented. By identifying the research object’s current business model and targets of development it was possible to draw conclusions on what kind of business model is suitable for B2B SaaS-application marketplace. The accomplished model is one of the first B2B SaaS-application marketplace business models in scientific literature. The scientific contribution of the thesis was to give a detailed description of the appropriate application store business model and it completes the scientific literature in this field.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Examining business models of Software-as-a-Service companies
Luoma, Eetu (University of Jyväskylä, 2013) -
How to Sell SaaS: A Model for Main Factors of Marketing and Selling Software-as-a-Service
Tyrväinen, Pasi; Selin, Joona (Springer-Verlag, 2011)Software-as-a-Service providers have been growing fast while the contemporary research literature has neglected analysis of their business-critical marketing and sales processes. In this paper we collect the key ... -
Customer retention in software-as-a-service business
Kingelin, Janita (2020)Software-as-a-Service (SaaS) liiketoimintamallit yleistyvät kiihtyvää vauhtia, kun pilvipohjaisten palvelujen kysyntä kasvaa digitalisoituvissa organisaatioissa. SaaS liiketoiminnalle haasteita aiheuttaa sen tyypillinen ... -
Asiakaslähtöisyys, uusien liiketoimintamallien kokeilu ja iteratiivinen suunnittelu liiketoiminnan kehittämisessä suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä
Tanskanen, Marko (2015)Liiketoimintamalli on käsite, joka on vakiintunut liiketalouden ammattilaisten keskuudessa 1990-luvulta alkaen elektronisen liiketoiminnan kehittymisen myötä. Huolimatta siitä, että liiketoimintamalli käsitteenä on yleistynyt, ... -
Software Startup ESSENCE : How Should Software Startups Work?
Kemell, Kai-Kristian; Nguyen-Duc, Anh; Wang, Xiaofeng; Risku, Juhani; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2020)Software startups need to work in a systematic fashion just like mature organizations. However, existing software engineering methods and practices are not aimed at software startups. They do not account for the business ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.