Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLuoma,Eetu
dc.contributor.authorMäkiniemi, Juho
dc.date.accessioned2016-12-14T08:51:38Z
dc.date.available2016-12-14T08:51:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1644472
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52336
dc.description.abstractPilvipalveluiden ja SaaS-sovellusten levinneisyyden kasvu on luonut tarpeen sovelluskaupoille. Sovelluskaupat tarjoavat keskitetyn myyntikanavan ja useita toimijoita yhdistävän alustan erilaisille sovelluksille. Sovelluskaupat on hyväksytty kuluttajien keskuudessa jo vuosia sitten ja sovelluksia onkin tarjolla miljoonia. Yritysten välisessä liiketoiminnassa sovelluskauppojen mahdollisuudet on kuitenkin tunnistettu hitaammin ja aikaisempi tutkimuskirjallisuus yritysten välisistä sovelluskaupoista on vielä vähäistä. Teleoperaattorit ovat tarttuneet tähän uuteen liiketoimintamahdollisuuteen, jonka avulla ne voivat tarjota lisäarvoa yritysasiakkailleen. Sovelluskaupat eivät itsessään takaa kuitenkaan menestystä. Ratkaiseva tekijä onnistumisen suhteen saattaa olla liiketoimintamalli, jonka tarkoitus on kuvata, miten palvelu (sovelluskauppa) luo, toimittaa ja vangitsee arvoa. Liiketoimintamalleista on olemassa runsaasti tutkimuskirjallisuutta, mutta sen sijaan sovelluskauppojen liiketoimintamallien tutkimus on lähes olematonta. Tutkimuksen aihepiiriin tutustuttiin kartoittamalla aikaisempaa tieteellistä tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksessa keskityttiin tutkimuksen kannalta keskeisimpien käsitteiden (liiketoimintalli ja yritysten välinen sovelluskauppa) ymmärtämiseen. Tutkimus rajattiin yhteen suomalaiseen teleoperaattoriin ja sen sovelluskaupan liiketoimintamallin tarkasteluun. Tavoitteena oli kuvailla sovelluskaupan liiketoimintamallin nykytilanne, tunnistaa sen mahdolliset ongelmat ja haasteet sekä näiden pohjalta rakentaa sopiva liiketoimintamalli. Empiirinen tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä. Tämän jälkeen aineisto analysoitiin ja sen perusteella esitettiin tutkimuksen tulokset. Tutkimustuloksissa mallinnettiin tutkimuskohteen nykyinen liiketoimintamalli ja sen kehityskohteet. Tulosten perusteella esitettiin myös yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli. Tässä tutkimuksessa aikaansaatu malli on yksi ensimmäisistä yritysten välisen sovelluskaupan liiketoimintamalleista. Tutkielman tieteellinen kontribuutio oli antaa tarkka kuvaus sovelluskaupalle sopivasta liiketoimintamallista ja täydentää tutkimuksesta tehtyä kirjallisuutta.fi
dc.description.abstractDistribution of cloud services and SaaS-applications has raised a need for application stores. Application stores offer a centralized sales channel and multiple actors linking platform for a variety of applications. These application stores are widely accepted by consumers and there are millions of applications available. Possibilities of B2B (business-to-business) SaaS-application marketplaces have been slowly recognized and scientific literature regarding this topic is still limited. Telecom operators have seized on this new business opportunity enabling them to provide added value to their B2B-customers. However, the B2B SaaS-application marketplaces alone do not guarantee success of these marketplaces. The crucial factor of success in operating business may be a business model of a service. The purpose of a business model is to describe how the service (B2B SaaS-application marketplace) creates, delivers, and captures value. There is great amount of business model research literature available, unlike research related to B2B SaaS-application marketplace which is almost non-existent. Topic of the thesis was explored by mapping out a previous scientific studies. The literature review focused especially on understanding key concepts of the thesis, which were business model and B2B SaaS-application market. The study was limited to a single Finnish telecom operator to observe its application marketplace’s business model. Aim of the study was to describe current application marketplace's business model, to identify potential problems and challenges of it, and based on these building an appropriate business model for B2B SaaS-application marketplace. Empirical research was conducted as a case study and the data was collected by theme interviews. After this, the data was analyzed and based on the analysis the results of the study were presented. By identifying the research object’s current business model and targets of development it was possible to draw conclusions on what kind of business model is suitable for B2B SaaS-application marketplace. The accomplished model is one of the first B2B SaaS-application marketplace business models in scientific literature. The scientific contribution of the thesis was to give a detailed description of the appropriate application store business model and it completes the scientific literature in this field.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (89 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherSoftware-as-a-Service
dc.subject.otherSaaS
dc.subject.othersovelluskauppa
dc.titleYritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612145092
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.date.updated2016-12-14T08:51:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoliiketoimintamallit
dc.subject.ysoohjelmistoala


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot