Yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli
Abstract
Pilvipalveluiden ja SaaS-sovellusten levinneisyyden kasvu on luonut tarpeen sovelluskaupoille. Sovelluskaupat tarjoavat keskitetyn myyntikanavan ja useita toimijoita yhdistävän alustan erilaisille sovelluksille. Sovelluskaupat on hyväksytty kuluttajien keskuudessa jo vuosia sitten ja sovelluksia onkin tarjolla miljoonia. Yritysten välisessä liiketoiminnassa sovelluskauppojen mahdollisuudet on kuitenkin tunnistettu hitaammin ja aikaisempi tutkimuskirjallisuus yritysten välisistä sovelluskaupoista on vielä vähäistä. Teleoperaattorit ovat tarttuneet tähän uuteen liiketoimintamahdollisuuteen, jonka avulla ne voivat tarjota lisäarvoa yritysasiakkailleen. Sovelluskaupat eivät itsessään takaa kuitenkaan menestystä. Ratkaiseva tekijä onnistumisen suhteen saattaa olla liiketoimintamalli, jonka tarkoitus on kuvata, miten palvelu (sovelluskauppa) luo, toimittaa ja vangitsee arvoa. Liiketoimintamalleista on olemassa runsaasti tutkimuskirjallisuutta, mutta sen sijaan sovelluskauppojen liiketoimintamallien tutkimus on lähes olematonta.
Tutkimuksen aihepiiriin tutustuttiin kartoittamalla aikaisempaa tieteellistä tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksessa keskityttiin tutkimuksen kannalta keskeisimpien käsitteiden (liiketoimintalli ja yritysten välinen sovelluskauppa) ymmärtämiseen. Tutkimus rajattiin yhteen suomalaiseen teleoperaattoriin ja sen sovelluskaupan liiketoimintamallin tarkasteluun. Tavoitteena oli kuvailla sovelluskaupan liiketoimintamallin nykytilanne, tunnistaa sen mahdolliset ongelmat ja haasteet sekä näiden pohjalta rakentaa sopiva liiketoimintamalli. Empiirinen tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä. Tämän jälkeen aineisto analysoitiin ja sen perusteella esitettiin tutkimuksen tulokset. Tutkimustuloksissa mallinnettiin tutkimuskohteen nykyinen liiketoimintamalli ja sen kehityskohteet. Tulosten perusteella esitettiin myös yritysten väliselle sovelluskaupalle sopiva liiketoimintamalli. Tässä tutkimuksessa aikaansaatu malli on yksi ensimmäisistä yritysten välisen sovelluskaupan liiketoimintamalleista. Tutkielman tieteellinen kontribuutio oli antaa tarkka kuvaus sovelluskaupalle sopivasta liiketoimintamallista ja täydentää tutkimuksesta tehtyä kirjallisuutta.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612145092Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish