University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

DevOps ja sen yhteensovittaminen IT-palvelutuotantoon

Thumbnail
View/Open
807.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Heikkinen, Tiina
Date
2018
Discipline
TietojenkäsittelytiedeComputer Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Asiakkaiden muuttuvat tarpeet ja odotukset sekä kehittynyt teknologia ovat käynnistäneet maailmanlaajuisen digitaalisen murroksen. Digitalisaatio muuttaa yritysten kilpailuasetelmaa ja toimintaympäristöjä. Se edellyttää yrityksiltä innovatiivista toimintaa, uudenlaista osaamista ja omaksumista. Digitalisaatiossa korostuu asiakaslähtöisyyden merkitys. Yritysten on kehitettävä ja tarjottava entistä nopeammin parempia palveluita. Teknologian kehittymisen seurauksena tapahtunut kilpailuympäristön muutos on vaikuttanut myös rahoitusalalla asiakkaiden käytökseen. Tutkimuksessa käsiteltiin tapausorganisaatiossa pilotoitua DevOps-toimintamallia, jota tutkimalla pyrittiin löytämään haasteita, taustamekanismeja sekä yksittäisiä kehityskohteita IT-palvelutuotannon yhdistämiseen. Tutkimus pohjautui tilanteeseen, jossa toimintamallia pyritään edelleen kehittämään pilotin aikana kehityskohteiden ja palautteiden avulla. Ketterän toimintamallin on tarkoitus laajentua organisaatiossa kattamaan kehittämisen ja tuotannon toimintoja sekä saada organisaation jäsenet käyttämään uutta toimintamallia ja sitoutumaan siihen. Tässä tutkimuksessa IT-palvelutuotannon ja DevOpsin yhdistämistä lähestyttiin palveluntuotannon näkökulmasta rahoitusalalla. DevOpsin moniulotteisuudesta johtuen ketterän toimintamallin sisältö jää usein epäselväksi. Organisaatioiden on vaikea käyttöönottaa ketterä toimintamalli, koska sen toteuttaminen voidaan tehdä eri tavalla. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa teoriaan ja empiiriseen osioon perustuen suosituksia eli suunnitte-luperiaatteita, jotka tarjoavat lähtökohtia palvelutuotannon huomioimiselle. Palvelutuotannossa halutaan ensisijaisesti varmistaa, että tuotantoympäristö on vakaa ja saatavilla. Tutkimusprosessi toteutettiin konstruktiivisella suunnit-telutieteen (Design Science) -menetelmällä, jossa tutkimuksen kohteeksi valittua ongelmaa kehitetään ja jalostetaan iteratiivisesti. Tämän tutkimuksen ratkaisuna toimii tutkimuksen tuloksena syntyneet suunnitteluperiaatteet, jotka keräävät yhteen tutkimuksesta nousseet tärkeimmät havainnot. Suunnitteluperiaatteita voidaan käyttää tukemaan ja kehittämään DevOps-toimintamallia, jossa eri tekijät huomioimalla organisaatio voi saada IT-palvelutuotannon ja DevOpsin yhteensopivaksi. ...
 
The changing needs and expectations of customers as well as developing technology have triggered a worldwide digital transformation. Digitalization changes the competitive position and operating environments of companies by requiring innovative activities, new skills and user acceptance. Digitalization emphasizes the importance of a customer-driven approach. Service providers are face with a challenge of developing and offering better services at an increasing speed. This change in the competitive position has also affected customer behavior in the financial sector. This study processed the DevOps model piloted in the case organization. The model was studied to find out the challenges, background mechanisms and also the individual development targets in combining IT service production. The research was based on a situation in which the model is being further developed during the pilot based on recommendations and feedback. DevOps, the agile model, is expected to cover both development and production operations and to engage members of the organization in using and committing to a new approach. In this study, the integration of IT service production and a DevOps mindset was approached from a perspective of service production in the financial sector. Due to the multidimensional nature of DevOps, the content of the agile model often remains unclear and is at the same time difficult to implement in organizations because it can be done in many ways. The objective of this study was to provide recommendations based on theory and an empirical section providing the basis for considering the IT service production. The purpose of IT service production is to ensure the production environment’s stability, availability and reliability. The research process was carried out with the constructive design science (DS) method, where problem and solution were studied and processed iteratively. The results of this study include the design principles bringing together the most important observations related to recommendations. The recommendations can be used to support and develop the DevOps model. By considering the various factors of the model allows the organization to make its IT service operation and DevOps compatible. ...
 
Keywords
IT-palvelunhallinta ITSM IT-palvelutuotanto ITIL perinteinen ja ketterä IT bimodaalinen IT kahden nopeuden IT DevOps palvelutuotanto tietotekniikka-ala yhdenmukaistaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810184446

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Herätteenhallinnan mittaamisen kehittäminen : konstruktiivinen tutkimus IT-palveluorganisaatiossa 

    Luomanen, Lasse (2017)
    IT-palvelunhallinta tarkoittaa laadukkaiden IT-palveluiden implementointia ja hallintaa. Se koostuu kokoelmista prosesseja, joita on mahdollista mitata erilaisilla mittareilla. Mittareita kutsutaan operatiivisiksi mittareiksi, ...
  • IT-palvelunhallinnan prosessien kyvykkyystason mittaaminen 

    Alapiha, Jukka (2014)
    Muutokset liiketoiminnassa ja asiakkaiden tarpeissa muuttavat myös IT orga-nisaation palveluiden vaatimuksia. Muuttuva toimintakenttä asettaa vaati-muksia myös IT-palveluiden johtamiselle ja tuottamiselle. Jotta pystytään ...
  • Asiakastiedon hankkimisen ja hyödyntämisen haasteet it-palvelutuotannossa 

    Okker, Timo (2016)
    Asiakastieto on palveluorganisaatiolle tärkeä resurssi, jota hyödynnetään useis-sa liiketoimintaan liittyvissä toiminnoissa ja prosesseissa. Asiakastiedon avulla palveluita tuottavat organisaatiot pystyvät tehostamaan omaa ...
  • Laadunhallinnan kriittiset menestystekijät ja niiden vaikutus palvelupisteen laatujohtamiseen ITIL-organisaatiossa 

    Hjelt, Maiju (2017)
    Laatu on yksi merkittävimmistä organisaation päätöksentekoon vaikuttavista tekijöistä. Onnistuneen laadunhallinnan kriittiset menestystekijät määräytyvät organisaatiokohtaisesti, ja niihin voidaan vaikuttaa etenkin ...
  • Gendered Work-life Ideologies among IT Professionals 

    Heikkinen, Suvi; Kivijärvi, Marke (Routledge, Taylor & Francis, 2021)
    The study investigates the discourses IT professionals use to produce work–life relations. We focus on work–life ideologies and explore the agencies produced, as well as whether and how they are gendered. Our data were ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre