"Media are your windows to the world" : teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teaching
Eri medioita on käytetty opetuksessa jo vuosikymmeniä. Internetin ja sosiaalisen median käytön kasvun myötä uudentyyppiset mediat ovat ottaneet jalansijaa luokkahuoneissa ja niiden oppiainerajat ylittävään käyttöön kehotetaan myös uusimmissa opetussuunnitelmissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuinka usein opettajat käyttävät eri medioita opetuksessaan ja vapaa-ajallaan, kuinka pedagogisesti hyödyllisiksi he kokevat eri mediatyypit ja kuinka hyvin he osaavat niitä itse käyttää opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on lisäksi saada tietoa siitä, mitkä ovat opettajien mielestä suurimmat hyödyt ja haasteet median opetuskäytössä ja siitä, minkälaista lisäkoulutusta medioiden käyttöön liittyen tarvitaan.
Tutkimus toteutettiin kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse kieltenopettajille ympäri Suomea. Kyselyyn vastasi 60 opettajaa ja vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti lukuun ottamatta avoimia kysymyksiä, jotka analysoitiin kvalitatiivisesti. Tulosten perusteella opettajat käyttivät mediaa opetuksessaan melko usein. Perinteisemmät mediat olivat suositumpia kuin sosiaaliset mediat, tosin sosiaalisen median joukosta esimerkiksi mediapalveluiden käyttö oli melko yleistä. Opettajien iällä tai opetuskokemuksella ei ollut merkittävää vaikutusta eri medioiden käyttöön. Opettajat käyttivät eri medioita vapaa-ajallaan hieman eri tavalla kuin opetuksessa. Sosiaaliset mediat olivat huomattavasti suositumpia vapaa-ajalla kuin opetuksessa, samoin kuin jotkin opetuksessa paljon aikaa vievät mediatyypit, kuten kirjat ja elokuvat. Suurin korrelaatio oli sosiaalisen median vapaa-ajan käytön ja opetuskäytön välillä. Opettajat kokivat eri mediat pääsääntöisesti hyödyllisiksi, mutta joitakin vieraampia mediatyyppejä, kuten virtuaalimaailmoja, ei pidetty kovin hyödyllisinä opetukselle.
Suurimmat hyödyt median käytössä olivat vastaajien mielestä ajankohtaisuus, autenttisuus, opetuksen monimuotoistaminen ja oppilaiden motivaatio työskennellä medioita käyttäen. Suurimmiksi haasteiksi todettiin muun muassa ajanpuute, tarjolla olevan materiaalin suuri määrä ja laadukkaan materiaalin löytäminen sekä laitteiden saatavuus ja epävarmuus niiden toimivuudessa. Jatkotutkimusta aiheesta voitaisiin tehdä esimerkiksi oppilaiden näkökulmasta.
...
Alternative title
Teachers' perspectives on the use of media and ICT in foreign language teachingKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29589]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Smart teaching? : teachers' perspectives on interactive whiteboard technology in foreign language teaching
Penttinen, Maija-Leena (2013) -
Fake it 'till you make it : helping foreign language trainee teachers use ICT confidently
Hirvonen, Kaisa (2017)Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeässä osassa, ja jokaisen kansalaisen tulee omata tarvittavat taidot tietoyhteiskunnassa selviämiseen. Näitä tietoja ja taitoja opetellaan perusopetuksessa ... -
Development of pedagogical design in technology-rich environments for language teaching and learning
Jalkanen, Juha (University of Jyväskylä, 2015)This study explores the development of pedagogical design for language teaching and learning in increasingly technology-rich environments. More specifically, it focuses on the process of design, enactment and analysis ... -
Immersive virtual reality for language education : examining teacher perspectives and implementation ideas for university foreign language learning environments
De Sanctis, Francesca (2024)Virtual reality (VR) has shown potential as a tool for improving the quality of language education (LE). High-immersion VR (iVR) in particular has emerged as promising for its affordance of authentically recreating real-life ... -
The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives
Parkatti, Nooa (2021)Teknologia kehittyy yhä nykypäivänäkin erittäin nopeasti, ja teknologian saatavuus ja käytettävyys paranee myös kouluympäristössä niin opetuksen kuin omaehtoisen oppimisenkin kannalta. Tämän vuoksi videoiden käytölle ...