dc.contributor.author | Vanhanen, Petri | |
dc.date.accessioned | 2016-12-07T05:43:00Z | |
dc.date.available | 2016-12-07T05:43:00Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1644237 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52195 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyöni on kuvaileva ja arvioiva tapaustutkimus vetämistäni musikaaliprojekteista ryhmäytymisprosessin
näkökulmasta että ryhmän ohjaajana saamieni kokemusten kannalta. Käsittelen ryhmäteorioiden toimivuutta
yleisesti suhteessa omiin kokemuksiini ja tarkemmin tarkasteltavana olevan musikaalin kannalta. Tutkin löytyykö
yhteisiä tekijöitä teorian ja käytännön väliltä.
Ryhmästä voidaan puhua silloin, kun siihen kuuluvilla toimijoilla on yksi yhteinen tavoite ja tuon tavoitteen
saavuttamiseksi heidän tulee olla vuorovaikutuksessa keskenään. Tarkastelen musikaaliryhmän ryhmäprosessia
Tuckmanin, Wheelanin ja Brunowin teorioiden näkökulmasta. Ryhmän kehitys noudatti pääpiirteissään Tuckmanin
ajallisesti eteneviä vaiheita. Alussa oli epävarmuutta ja turvattomuutta, yleistä neuvottomuutta ja päämäärättö-
myyttä, jotka kaikki kuuluvat muotoutumisvaiheeseen. Ryhmä ei toiminut ilman selkeää ohjausta. Myös Wheelanin
ryhmäteorian vaiheet sopivat musikaaliryhmän kehitykseen keskimäärin. Brunowin kahdeksan eri vaiheen malli on
yksityiskohtaisempi, josta löytyy joitakin ryhmiin sopivia vaiheita, mutta kehitykseltään musikaaliryhmä ei suoraan
sopinut Brunowin malliin. Onkin luultavaa, että Tuckmanin yksinkertaistettu ryhmäkehityksen malli sopii
keskimäärin parhaiten tällaisen yhtä tavoitetta varten perustetun ryhmän kehitykseen.
Musikaaliprojekti ja ryhmässä toimiminen itsessään oli oppimiskokemus: toisten huomioon ottaminen, erilaisuuden
arvostaminen, ongelmien rakentava ratkaiseminen, neuvottelutaidot ja itsestä oppiminen erilaisissa ryhmä-
tilanteissa. Ryhmäkokemus on jatkuva kokemuksellisen oppimisen prosessi. Ohjaajan rooli onkin auttaa ryhmän
jäseniä oppimaan myös ryhmäkokemuksestaan. Ryhmässä työskentelyn kokemus kehitti oppilaiden itsetuntemusta,
sosiaalisia ja yhteistoiminnallisia taitoja. Yhdessä tekeminen ja yhteisöllisyyden kokeminen oli suurin yksittäinen
positiiviseksi koettu asia, joka tuli ilmi teemahaastatteluissani.
Tutkimukseni perusteella uskon, että luokattomassa lukiossa tarvitaan juuri tämän kaltaisia luovia taide-
kasvatuksellisia projekteja. Niissä opiskelijat saavat tärkeitä pitkälle heidän tulevaisuuteensa vaikuttavia yhdessä
tekemisen – yhteisöllisyyden – kokemuksia, joissa opitaan niin toisista kuin itsestäkin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (60 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Ryhmä | |
dc.subject.other | ryhmäprosessi | |
dc.subject.other | musiikillinen elämäkerta | |
dc.subject.other | musikaaliprojekti | |
dc.subject.other | fenomenologinen tapaustutkimus | |
dc.title | Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612074966 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.subject.method | Fenomenologia | |
dc.subject.method | Tapaustutkimus | |
dc.date.updated | 2016-12-07T05:43:01Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | ryhmät | |
dc.subject.yso | musikaalit | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |