Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista
Opinnäytetyöni on kuvaileva ja arvioiva tapaustutkimus vetämistäni musikaaliprojekteista ryhmäytymisprosessin
näkökulmasta että ryhmän ohjaajana saamieni kokemusten kannalta. Käsittelen ryhmäteorioiden toimivuutta
yleisesti suhteessa omiin kokemuksiini ja tarkemmin tarkasteltavana olevan musikaalin kannalta. Tutkin löytyykö
yhteisiä tekijöitä teorian ja käytännön väliltä.
Ryhmästä voidaan puhua silloin, kun siihen kuuluvilla toimijoilla on yksi yhteinen tavoite ja tuon tavoitteen
saavuttamiseksi heidän tulee olla vuorovaikutuksessa keskenään. Tarkastelen musikaaliryhmän ryhmäprosessia
Tuckmanin, Wheelanin ja Brunowin teorioiden näkökulmasta. Ryhmän kehitys noudatti pääpiirteissään Tuckmanin
ajallisesti eteneviä vaiheita. Alussa oli epävarmuutta ja turvattomuutta, yleistä neuvottomuutta ja päämäärättö-
myyttä, jotka kaikki kuuluvat muotoutumisvaiheeseen. Ryhmä ei toiminut ilman selkeää ohjausta. Myös Wheelanin
ryhmäteorian vaiheet sopivat musikaaliryhmän kehitykseen keskimäärin. Brunowin kahdeksan eri vaiheen malli on
yksityiskohtaisempi, josta löytyy joitakin ryhmiin sopivia vaiheita, mutta kehitykseltään musikaaliryhmä ei suoraan
sopinut Brunowin malliin. Onkin luultavaa, että Tuckmanin yksinkertaistettu ryhmäkehityksen malli sopii
keskimäärin parhaiten tällaisen yhtä tavoitetta varten perustetun ryhmän kehitykseen.
Musikaaliprojekti ja ryhmässä toimiminen itsessään oli oppimiskokemus: toisten huomioon ottaminen, erilaisuuden
arvostaminen, ongelmien rakentava ratkaiseminen, neuvottelutaidot ja itsestä oppiminen erilaisissa ryhmä-
tilanteissa. Ryhmäkokemus on jatkuva kokemuksellisen oppimisen prosessi. Ohjaajan rooli onkin auttaa ryhmän
jäseniä oppimaan myös ryhmäkokemuksestaan. Ryhmässä työskentelyn kokemus kehitti oppilaiden itsetuntemusta,
sosiaalisia ja yhteistoiminnallisia taitoja. Yhdessä tekeminen ja yhteisöllisyyden kokeminen oli suurin yksittäinen
positiiviseksi koettu asia, joka tuli ilmi teemahaastatteluissani.
Tutkimukseni perusteella uskon, että luokattomassa lukiossa tarvitaan juuri tämän kaltaisia luovia taide-
kasvatuksellisia projekteja. Niissä opiskelijat saavat tärkeitä pitkälle heidän tulevaisuuteensa vaikuttavia yhdessä
tekemisen – yhteisöllisyyden – kokemuksia, joissa opitaan niin toisista kuin itsestäkin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Miusta se on aika luonteva osa musiikkia” : tapaustutkimus musiikillisesta keksinnästä Kuhmon kaupungin perusopetuksen ja lukion musiikinopetuksessa
Ylönen, Mikko (2022)Maisterintutkielmassani tutkin tapaustutkimuksen keinoin musiikillista keksintää Kuhmon kaupungin perusopetuksessa ja lukiossa, sekä Kuhmon kaupungin kulttuuripanostusten vaikutuksia edellä mainitun osaamisen näkymisessä ... -
Musiikillinen elämänkaari alakoulusta aikuisuuteen : tapaustutkimus musiikkiluokan merkityksestä ja musiikillisista elämäntarinoista
Pitkänen, Kirsi (2014)Tutkimuksen lähtökohtana ovat myönteiset muistot alakoulun musiikkiluokasta ja musiikin merkityksestä yksilön elämänkaaressa. Tutkimuksessa kartoitetaan muistoja musiikkiluokasta, musiikkiluokan merkitystä musiikillisessa ... -
Elektronisen musiikin kasvatusta : tapaustutkimus yhteistoiminnallisesta elektronisen musiikin kouluprojektista
Puolakka, Esa (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuudennen luokan oppilaiden kokemuksia yhteistoiminnallisesta elektronisen musiikin oppimisesta. Tarkastelun kohteena ovat elektronisen musiikin luomisen työvälineiden: DAW-ohjelman, ... -
Musiikkiteatterin ammattilaisten näkemyksiä musikaalilaulun opetuksesta Suomessa
Eskola, Laura (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaisia näkemyksiä musikaalilaulun opetuksesta musiikkiteatterin ammattilaisilla on Suomessa. Musikaalit ovat yhä suositumpia teatteriteoksia Suomessa, mutta musikaalilauluun ... -
Teinidraamaa : musiikkiteatteria ja sen erityispiirteitä lukiossa
Rantanen, Janette (2024)Tämä kandidaatintutkielma on narratiivisesti orientoitunut kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan musiikkiteatterin opetusta lukiossa ja sen erityispiirteitä. Tutkielman tarkoituksena on tutkia musiikkiteatterin ...