Musiikkiteatterin ammattilaisten näkemyksiä musikaalilaulun opetuksesta Suomessa
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaisia näkemyksiä musikaalilaulun opetuksesta musiikkiteatterin ammattilaisilla on Suomessa. Musikaalit ovat yhä suositumpia teatteriteoksia Suomessa, mutta musikaalilauluun keskittyvää laulunopetusta musikaaliesiintyjille on tullut vasta viime vuosina. Laulunopetuksen tilasta pystyvät kertomaan parhaiten musiikkiteatterin ammattilaiset.
Tutkimus on tapaustutkimus. Käytän tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua, sillä se sopii tutkittavasta ilmiöstä saatavan kokonaiskuvan hankkimiseen kaikista parhaiten. Tutkimusta varten haastattelin kolmea henkilöä: musikaalilaulunopettaja Laura Virtalaa, musikaalinäyttelijä Saara Jokiahoa ja musikaalinäyttelijä Maria Ylipäätä.
Tutkimuksessa nousseet teemat ovat musikaalilaulu genrenä, musikaalilaulunopetuksen pedagogiikka ja musikaalilaulunopetuksen haasteet. Kaikki haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että musikaalilaulu on oma genrensä, joskin termiä ”musikaalilaulu” on ruvettu lanseeraamaan vasta viime vuosina. Genren moninaisuuden vuoksi haastateltavat pitivät genren punaisena lankana tekstin ja tarinan merkitystä. Kappaleen irrottamista teoksestaan eräs haastateltava piti vaikeana tekstilähtöisyyden vuoksi. Musikaalilaulu on oma genrensä teatterilavalla esitysten toistuvuuden vuoksi illasta toiseen, ja oma genrensä konserttilavalla.
Musikaalilaulun opetuksen pedagogiikassa nousi esille ilmaisun tärkeys kappaletta esitettäessä. Koska kaikki kappaleen elementit ovat alisteisia tarinalle, ilmaisu dominoi myös äänenlaatua. Näyttelijän oman äänen kuulumista pidettiin tärkeämpänä tekijänä kuin täydellistä teknistä suoritusta. Haastatteluissa tulivat esille sekä Estill Voice Model että Complete Vocal Technique, joista jälkimmäisestä haastateltavilla oli ristiriitaisia kokemuksia. Estill Voice Modelia pidettiin kuitenkin pitkälti hyvänä laulunopetuksen suuntauksena musikaalilaulamiselle.
Musikaalilaulun opetuksen haasteina tulivat esille pätevien opettajien puute, sillä musiikkiteatterin koulutusta ei ole ollut tarjolla Suomessa kovin kauaa. Useat alan ammattilaiset ovat joutuneet hakeutumaan koulutuksiin ulkomaille kotimaisen pedagogisen osaamisen puutteen myötä. Kaikki haastateltavat näkevät musikaalien ja musikaalilaulamisen tulevaisuuden Suomessa kuitenkin valoisana alasta kiinnostuneiden määrän kasvun ja musikaalien suuren yleisön suosion myötä. Tampereen ammattikorkeakoulun musiikkiteatterin opintosuuntaus vie tällä hetkellä musiikkiteatterin koulutusta kiivaasti eteenpäin, ja myös Taideyliopisto on aloittanut maisterivaiheen syventävän 25 opintopisteen musiikkiteatterin opintopaketin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teinidraamaa : musiikkiteatteria ja sen erityispiirteitä lukiossa
Rantanen, Janette (2024)Tämä kandidaatintutkielma on narratiivisesti orientoitunut kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan musiikkiteatterin opetusta lukiossa ja sen erityispiirteitä. Tutkielman tarkoituksena on tutkia musiikkiteatterin ... -
Kestääkö ääni? : laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun
Valtasaari, Hannele (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to investigate how regular singing lessons and deliberate practice impact future teachers’ voice quality and their expression in speech and singing. Previous research about teachers’ speaking ... -
"Laulu on paras harrastus" : lasten laulunopetuksen kehittäminen musiikkioppilaitoksessa
Juvonen, Mirja (2022)Tutkielmani käsittelee lasten laulunopetuksen kehittämistä musiikkioppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lauluoppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia kehitteillä olevasta lasten laulunopetuksesta. ... -
Nuorisomusikaalin valmistaminen : nuorten musiikkiteatteriharrastajien ajatuksia harrastusmotivaatiosta ja sen säilyttämisestä
Hallio, Kati (2021)Tutkimuksessa selvitettiin, mikä motivoi nuoria harrastamaan musiikkiteatteria. Tutkimuksen kohteena oli seitsemän nuorta, jotka ovat harrastaneet musiikkiteatteria useamman vuoden ajan. Nuorten kanssa valmistettiin tätä ... -
Laulunopettajien kokemuksia metaforien käytöstä klassisen laulun opetuksessa
Kalmbach, Marissa (2019)Tässä tutkielmassa tarkastelen metaforia, joita käytetään klassisen laulun opetuksessa. Metaforilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan kielellisiä välineitä, joilla pyritään luomaan mielikuvia. Tarkoituksena on selvittää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.