Teinidraamaa : musiikkiteatteria ja sen erityispiirteitä lukiossa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä kandidaatintutkielma on narratiivisesti orientoitunut kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan musiikkiteatterin opetusta lukiossa ja sen erityispiirteitä. Tutkielman tarkoituksena on tutkia musiikkiteatterin käsitettä, tarkastella musiikkiteatterin opetusta erityislukiossa ja tutustua musiikkiteatteriin
liittyviin erityispiirteisiin. Tutkielman alussa tutkitaan musiikin asemaa teatterin historiassa maailmalla
ja Suomessa, josta siirrytään käsittelemään musiikkiteatterin opetusta erityislukioissa. Tämän jälkeen tutkielmassa tarkastellaan musiikkiteatterin yksilö- ja yhteisötasoa sekä hyvinvointia. Lopuksi tutkielmassa
käsitellään luovuutta, lahjakkuutta ja älykkyyttä heijastaen niitä musiikkiteatteriin. Tutkielman loppupuolella myös pohditaan, miten opettajan on hyvä suhtautua luovuuteen, lahjakkuuteen ja älykkyyteen.
Tutkielma osoittaa, että musiikkiteatteri on monipuolinen ja vaativa taiteenlaji. Musiikkiteatterilla on
pitkä historia ja sillä on ollut jo varhain viihteen lisäksi opetuksellista arvoa. Erityislukiot tarjoavat lahjakkaille nuorille mahdollisuuden kehittää osaamistaan tarjoamalla monipuolista opetusta ja produktioita.
Musiikkiteatterille hyvin ominainen erityispiirre on yhteisöllisyys ja musiikkiteatteri myös haastaa yksilön minäkuvan kehittymistä. Luovuuden, lahjakkuuden ja älykkyyden käsitteet liittyvät läheisesti toisiinsa ja opettajan on tärkeää muistaa, että nuori on paljon muutakin kuin lahjakkuutensa. Jokaisen nuoren
on tärkeää kokea olevansa hyvä jossakin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorisomusikaalin valmistaminen : nuorten musiikkiteatteriharrastajien ajatuksia harrastusmotivaatiosta ja sen säilyttämisestä
Hallio, Kati (2021)Tutkimuksessa selvitettiin, mikä motivoi nuoria harrastamaan musiikkiteatteria. Tutkimuksen kohteena oli seitsemän nuorta, jotka ovat harrastaneet musiikkiteatteria useamman vuoden ajan. Nuorten kanssa valmistettiin tätä ... -
Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista
Vanhanen, Petri (2016)Opinnäytetyöni on kuvaileva ja arvioiva tapaustutkimus vetämistäni musikaaliprojekteista ryhmäytymisprosessin näkökulmasta että ryhmän ohjaajana saamieni kokemusten kannalta. Käsittelen ryhmäteorioiden toimivuutta yleisesti ... -
Musiikkiteatterin ammattilaisten näkemyksiä musikaalilaulun opetuksesta Suomessa
Eskola, Laura (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaisia näkemyksiä musikaalilaulun opetuksesta musiikkiteatterin ammattilaisilla on Suomessa. Musikaalit ovat yhä suositumpia teatteriteoksia Suomessa, mutta musikaalilauluun ... -
Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena
Holopainen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää neljäsluokkalaisten oppilaiden ajatuksia musiikista ja kokemuksia musiikista oppiaineena. Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä oli, miten neljäsluokkalaiset määrittelevät musiikin ... -
Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana
Ranki, Anna (2022)Tutkielma käsittelee musiikkisensuuria yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana. Pyrin selvittämään minkälaisia arvoja nuoret tunnistavat musiikkituntien toteutuneen ohjelmiston sekä sensuroidun ohjelmiston ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.