Show simple item record

dc.contributor.authorVanhanen, Petri
dc.date.accessioned2016-12-07T05:43:00Z
dc.date.available2016-12-07T05:43:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1644237
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52195
dc.description.abstractOpinnäytetyöni on kuvaileva ja arvioiva tapaustutkimus vetämistäni musikaaliprojekteista ryhmäytymisprosessin näkökulmasta että ryhmän ohjaajana saamieni kokemusten kannalta. Käsittelen ryhmäteorioiden toimivuutta yleisesti suhteessa omiin kokemuksiini ja tarkemmin tarkasteltavana olevan musikaalin kannalta. Tutkin löytyykö yhteisiä tekijöitä teorian ja käytännön väliltä. Ryhmästä voidaan puhua silloin, kun siihen kuuluvilla toimijoilla on yksi yhteinen tavoite ja tuon tavoitteen saavuttamiseksi heidän tulee olla vuorovaikutuksessa keskenään. Tarkastelen musikaaliryhmän ryhmäprosessia Tuckmanin, Wheelanin ja Brunowin teorioiden näkökulmasta. Ryhmän kehitys noudatti pääpiirteissään Tuckmanin ajallisesti eteneviä vaiheita. Alussa oli epävarmuutta ja turvattomuutta, yleistä neuvottomuutta ja päämäärättö- myyttä, jotka kaikki kuuluvat muotoutumisvaiheeseen. Ryhmä ei toiminut ilman selkeää ohjausta. Myös Wheelanin ryhmäteorian vaiheet sopivat musikaaliryhmän kehitykseen keskimäärin. Brunowin kahdeksan eri vaiheen malli on yksityiskohtaisempi, josta löytyy joitakin ryhmiin sopivia vaiheita, mutta kehitykseltään musikaaliryhmä ei suoraan sopinut Brunowin malliin. Onkin luultavaa, että Tuckmanin yksinkertaistettu ryhmäkehityksen malli sopii keskimäärin parhaiten tällaisen yhtä tavoitetta varten perustetun ryhmän kehitykseen. Musikaaliprojekti ja ryhmässä toimiminen itsessään oli oppimiskokemus: toisten huomioon ottaminen, erilaisuuden arvostaminen, ongelmien rakentava ratkaiseminen, neuvottelutaidot ja itsestä oppiminen erilaisissa ryhmä- tilanteissa. Ryhmäkokemus on jatkuva kokemuksellisen oppimisen prosessi. Ohjaajan rooli onkin auttaa ryhmän jäseniä oppimaan myös ryhmäkokemuksestaan. Ryhmässä työskentelyn kokemus kehitti oppilaiden itsetuntemusta, sosiaalisia ja yhteistoiminnallisia taitoja. Yhdessä tekeminen ja yhteisöllisyyden kokeminen oli suurin yksittäinen positiiviseksi koettu asia, joka tuli ilmi teemahaastatteluissani. Tutkimukseni perusteella uskon, että luokattomassa lukiossa tarvitaan juuri tämän kaltaisia luovia taide- kasvatuksellisia projekteja. Niissä opiskelijat saavat tärkeitä pitkälle heidän tulevaisuuteensa vaikuttavia yhdessä tekemisen – yhteisöllisyyden – kokemuksia, joissa opitaan niin toisista kuin itsestäkin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (60 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherRyhmä
dc.subject.otherryhmäprosessi
dc.subject.othermusiikillinen elämäkerta
dc.subject.othermusikaaliprojekti
dc.subject.otherfenomenologinen tapaustutkimus
dc.titleTapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612074966
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.subject.methodFenomenologia
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2016-12-07T05:43:01Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoryhmät
dc.subject.ysomusikaalit
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright