Herkkyys elämänkulun varrella : aineistolähtöinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus herkkyyden kokemuksista
Tässä tutkielmassa tarkastelen, miten kokemukset herkkyydestä ilmenevät
elämänkulun varrella. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten tutkimukseen
osallistuneet kuvailevat kokemuksiaan herkkyydestä elämänsä varrella
ja millaisia merkityksiä he antavat kokemuksilleen.
Tutkimuksen aineistona ovat 27 henkilöiden elämäntarinat, jotka on kerätty
avoimen kyselyn avulla. Kirjoitelmat on analysoitu sisällönanalyysin avulla
fenomenologis-hermeneuttisen metodin keinoin.
Tutkimuksen analysoinnin tuloksena syntyi viisi pääteemaa, joita ovat
haavoittuva minuus elämänkulussa, ristiriidat ihmisten välisessä viestinnässä,
pyrkimys eheyteen ja yksilöitymiseen, törmäykset sisäisessä maailmassa suhteessa
ulkoiseen maailmaan ja reagoiminen sosiaaliseen ympäristöön. Synteesissä
tarkasteltiin pääteemojen välisiä suhteita, joissa haavoittuva minuus ja
törmäykset sisäisessä maailmassa suhteessa ulkoiseen maailmaan olivat korostuvia
pääteemoja.
Tutkimus osoittaa, että kokemukset herkkyydestä ilmenevät elämänkulun
varrella ihmisen suhteena ympäristöön. Pääteemat haavoittuva minuus ja törmäykset
sisäisessä maailmassa suhteessa ulkoiseen maailmaan linkittyivät laajalti
identiteetin käsitteeseen, sisältäen toiseuden kokemuksen sekä minäkäsityksen.
Konstruktivistinen lähestymistapa tukee ohjattavan identiteetin rakentumista.
...
Muu nimeke
Aineistolähtöinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus herkkyyden kokemuksistaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Se, että jotenkin saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla" : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä
Huusko, Saija (2014)”Se, että jotenki saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla”. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Ohjaajien kokemuksia työstään maahanmuuttajanuorille suunnatussa avoimessa tukitoiminnassa : työn haasteet ja selviytymiskeinot
Pesonen, Hilla; Ikonomidis, Sofia (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten nuorten avoimen tukitoiminnan parissa työskentelevien ohjaajien kokemuksia omassa työssään kohtaamistaan haasteista ja selviytymiskeinoista. Haastateltavat ... -
Pelastaako pelaaminen matematiikan? : pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta
Danschu, Pekka; Salminen, Minna (2015)TIIVISTELMÄ Danschu, P. & Salminen, M. 2015. Pelastaako pelaaminen matematiikan? Pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu ... -
Reflektiivisen ajattelun tasot sekä yhteys seikkailukasvatukselliseen toimintaan
Partanen, Reea (2021)Tämän pro-gradu tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millä reflektiivisen ajattelun tasolla seikkailukasvatukselliseen toimintaan osallistuneet, iältään 18–26-vuotiaat nuoret aikuiset, toimivat. Lisäksi tarkasteltiin miten ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.