Emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students : a discursive study
Tunteet ovat osa jokapäiväistä elämäämme, niin hyvässä, kuin pahassakin, ja ne voivat olla ihmisiä eteenpäin vievä tai toisaalta lamaannuttava voima. Tunteet rakentuvat sosiaalisessa kanssakäymisessä, mutta yksilökohtaiset kokemukset tunteiden merkityksestä ja voimakkuudesta ovat avain niiden ymmärtämiseen.
Tieteellisessä tutkimuksessa tunteet on usein jätetty huomiotta, sillä niiden on perinteisesti koettu olevan joko liian haastavia tai liian merkityksettömiä tutkittavaksi. 1990-luvulta lähtien tunteiden merkitystä on kuitenkin alettu arvostaa enenevässä määrin ja yhä suurempi määrä tutkijoita on huomioinut tunteet tutkimuksissaan. Myös kielitieteissä tunteiden tärkeä rooli on alettu ymmärtää. Tunteita on kartoitettu perinteisissä kielen oppimiseen ja opettamiseen liittyvissä tutkimuksissa vielä melko vähän, mutta kiinnostus on jatkuvasti nousussa ja tunteiden merkitys myös kielten oppimisessa aletaan tunnustaa. Samoin yksilön merkitys on saanut ansaittua huomiota.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella tunteita, joita yliopisto-opiskelijat liittivät erilaisiin toisen kielen oppimiseen liittyviin ihmisiin, paikkoihin ja tilanteisiin. Aineistona käytettiin 11 omaelämäkertaa, joita opiskelijat ovat kirjoittaneet kuvaillessaan omaa kielimatkaansa lapsuudesta aina yliopisto-opintoihin saakka. Tutkielman metodina on käytetty diskursiivista otetta, jolloin huomiota on kiinnitetty enemmänkin siihen mitä opiskelijat kirjoittavat, kuin miksi niin tapahtuu tai mitä siitä seuraa. Näin ollen aineistona olleita narratiiveja ja niissä esiintyviä kertomuksia ja tunteita ei ole arvotettu oikeiksi tai vääriksi, hyviksi tai huonoiksi, vaan johtotähtenä on toiminut ajatus siitä, että jokainen omaelämäkerta on arvokas sellaisenaan.
Tunteiden kirjo omaelämäkerroissa oli laaja ja värikäs, ja voimakkaimmin tunteita herättivät opiskelijoiden opettajat. Myös perheenjäsenet ja luokkatoverit saivat osansa tunteiden ilotulituksessa, kuin myös koulu ja siellä erityisesti ylioppilaskirjoitukset. Asuminen ulkomailla oli myös paljon tunteita herättävä kokemus usealle opiskelijalle. Kaiken kaikkiaan tunteet ja toisen kielen oppiminen näyttivät olevan tiiviisti kietoutuneet yhteen, ja tunteiden värittämät muistot olivat kirkkaina opiskelijoiden mielissä vaikka tapahtumista olikin saattanut kulua jo useita vuosia tai jopa vuosikymmen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Chinese university students' beliefs about second language acquisition
Fu, Xitian (2015)Xitian, Fu. 2015. Beliefs about Second Language Acquisition from Chinese University Students. Master's Thesis in Education. University of Jyväskylä. Department of Education. Beliefs about second language acquisition (SLA) ... -
English teachers as constructed in the language learning autobiographies written by university students : a discursive study
Keski-Heiska, Anna-Mari (2009) -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
University Exchange Students’ Practices of Learning Finnish : A Language Ecological Approach to Affordances in Linguistic Landscapes
Szabó, Tamás Péter; Dufva, Hannele (Springer International Publishing, 2020)In linguistic landscape (LL) studies, various projects have demonstrated how language learners benefit from tasks that involve the documentation and interpretation of the LL. In this chapter, we investigate how Finnish as ... -
Learning Grammar for Social Action : Implications for Research and Language Teaching
Piirainen-Marsh, Arja; Lilja, Niina (Wiley, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.