Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.advisorRuohotie-Lyhty, Maria
dc.contributor.authorVeltheim, Sari
dc.date.accessioned2016-12-01T14:46:51Z
dc.date.available2016-12-01T14:46:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1644011
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52137
dc.description.abstractTunteet ovat osa jokapäiväistä elämäämme, niin hyvässä, kuin pahassakin, ja ne voivat olla ihmisiä eteenpäin vievä tai toisaalta lamaannuttava voima. Tunteet rakentuvat sosiaalisessa kanssakäymisessä, mutta yksilökohtaiset kokemukset tunteiden merkityksestä ja voimakkuudesta ovat avain niiden ymmärtämiseen. Tieteellisessä tutkimuksessa tunteet on usein jätetty huomiotta, sillä niiden on perinteisesti koettu olevan joko liian haastavia tai liian merkityksettömiä tutkittavaksi. 1990-luvulta lähtien tunteiden merkitystä on kuitenkin alettu arvostaa enenevässä määrin ja yhä suurempi määrä tutkijoita on huomioinut tunteet tutkimuksissaan. Myös kielitieteissä tunteiden tärkeä rooli on alettu ymmärtää. Tunteita on kartoitettu perinteisissä kielen oppimiseen ja opettamiseen liittyvissä tutkimuksissa vielä melko vähän, mutta kiinnostus on jatkuvasti nousussa ja tunteiden merkitys myös kielten oppimisessa aletaan tunnustaa. Samoin yksilön merkitys on saanut ansaittua huomiota. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella tunteita, joita yliopisto-opiskelijat liittivät erilaisiin toisen kielen oppimiseen liittyviin ihmisiin, paikkoihin ja tilanteisiin. Aineistona käytettiin 11 omaelämäkertaa, joita opiskelijat ovat kirjoittaneet kuvaillessaan omaa kielimatkaansa lapsuudesta aina yliopisto-opintoihin saakka. Tutkielman metodina on käytetty diskursiivista otetta, jolloin huomiota on kiinnitetty enemmänkin siihen mitä opiskelijat kirjoittavat, kuin miksi niin tapahtuu tai mitä siitä seuraa. Näin ollen aineistona olleita narratiiveja ja niissä esiintyviä kertomuksia ja tunteita ei ole arvotettu oikeiksi tai vääriksi, hyviksi tai huonoiksi, vaan johtotähtenä on toiminut ajatus siitä, että jokainen omaelämäkerta on arvokas sellaisenaan. Tunteiden kirjo omaelämäkerroissa oli laaja ja värikäs, ja voimakkaimmin tunteita herättivät opiskelijoiden opettajat. Myös perheenjäsenet ja luokkatoverit saivat osansa tunteiden ilotulituksessa, kuin myös koulu ja siellä erityisesti ylioppilaskirjoitukset. Asuminen ulkomailla oli myös paljon tunteita herättävä kokemus usealle opiskelijalle. Kaiken kaikkiaan tunteet ja toisen kielen oppiminen näyttivät olevan tiiviisti kietoutuneet yhteen, ja tunteiden värittämät muistot olivat kirkkaina opiskelijoiden mielissä vaikka tapahtumista olikin saattanut kulua jo useita vuosia tai jopa vuosikymmen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (145 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheremotions
dc.subject.otherlanguage learning
dc.subject.otherSLA
dc.subject.otherdiscursive psychology
dc.subject.othersocial constructionism
dc.titleEmotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students : a discursive study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612014889
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2016-12-01T14:46:51Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysososiaalinen konstruktivismi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot