Emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students : a discursive study
Abstract
Tunteet ovat osa jokapäiväistä elämäämme, niin hyvässä, kuin pahassakin, ja ne voivat olla ihmisiä eteenpäin vievä tai toisaalta lamaannuttava voima. Tunteet rakentuvat sosiaalisessa kanssakäymisessä, mutta yksilökohtaiset kokemukset tunteiden merkityksestä ja voimakkuudesta ovat avain niiden ymmärtämiseen.
Tieteellisessä tutkimuksessa tunteet on usein jätetty huomiotta, sillä niiden on perinteisesti koettu olevan joko liian haastavia tai liian merkityksettömiä tutkittavaksi. 1990-luvulta lähtien tunteiden merkitystä on kuitenkin alettu arvostaa enenevässä määrin ja yhä suurempi määrä tutkijoita on huomioinut tunteet tutkimuksissaan. Myös kielitieteissä tunteiden tärkeä rooli on alettu ymmärtää. Tunteita on kartoitettu perinteisissä kielen oppimiseen ja opettamiseen liittyvissä tutkimuksissa vielä melko vähän, mutta kiinnostus on jatkuvasti nousussa ja tunteiden merkitys myös kielten oppimisessa aletaan tunnustaa. Samoin yksilön merkitys on saanut ansaittua huomiota.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella tunteita, joita yliopisto-opiskelijat liittivät erilaisiin toisen kielen oppimiseen liittyviin ihmisiin, paikkoihin ja tilanteisiin. Aineistona käytettiin 11 omaelämäkertaa, joita opiskelijat ovat kirjoittaneet kuvaillessaan omaa kielimatkaansa lapsuudesta aina yliopisto-opintoihin saakka. Tutkielman metodina on käytetty diskursiivista otetta, jolloin huomiota on kiinnitetty enemmänkin siihen mitä opiskelijat kirjoittavat, kuin miksi niin tapahtuu tai mitä siitä seuraa. Näin ollen aineistona olleita narratiiveja ja niissä esiintyviä kertomuksia ja tunteita ei ole arvotettu oikeiksi tai vääriksi, hyviksi tai huonoiksi, vaan johtotähtenä on toiminut ajatus siitä, että jokainen omaelämäkerta on arvokas sellaisenaan.
Tunteiden kirjo omaelämäkerroissa oli laaja ja värikäs, ja voimakkaimmin tunteita herättivät opiskelijoiden opettajat. Myös perheenjäsenet ja luokkatoverit saivat osansa tunteiden ilotulituksessa, kuin myös koulu ja siellä erityisesti ylioppilaskirjoitukset. Asuminen ulkomailla oli myös paljon tunteita herättävä kokemus usealle opiskelijalle. Kaiken kaikkiaan tunteet ja toisen kielen oppiminen näyttivät olevan tiiviisti kietoutuneet yhteen, ja tunteiden värittämät muistot olivat kirkkaina opiskelijoiden mielissä vaikka tapahtumista olikin saattanut kulua jo useita vuosia tai jopa vuosikymmen.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612014889Käytä tätä linkitykseen.
Language
English