Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKautto-Knape, Erja
dc.contributor.authorPiipponen, Liisa
dc.contributor.authorUrvikko, Essi
dc.date.accessioned2016-11-28T12:08:54Z
dc.date.available2016-11-28T12:08:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1704716
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52044
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys sairaalaopetusinterventiolla oli ollut oppilaille äitien kokemusten mukaan. Tutkimus kartoittaa lisäksi, millaiset tapahtumat koulussa johtivat sairaalakoulujaksolle. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto koostuu neljän sellaisen äidin syvähaastatteluista, joiden lapsi oli ollut sairaalakoulussa lukuvuonna 2013–2014 sosioemotionaalisten pulmien vuoksi. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimus osoitti, että sairaalakoulujaksolle johtaneita tekijöitä lasten omissa kouluissa olivat tuen tarpeiden laiminlyönti ja pedagoginen tahdittomuus, lasta huomioimaton vuorovaikutus sekä epäkunnioittava kodin ja koulun välinen yhteistyö. Sairaalakoulun merkitys oli siinä, että lapsi sai riittävästi tukea ja ohjausta, mikä laittoi alulle hänen eheytymisprosessinsa. Eheytyminen sisältää seuraavat kolme tekijää, jotka olivat lapsen kokonaisvaltainen psyykkinen vahvistuminen, koulusta ja oppimisesta kiinnostuminen sekä lasta eheyttävä kodin ja koulun välinen yhteistyö. Tutkimuksen perusteella päättelemme, että perusopetuslakia ja opetussuunnitelman tavoitteita tarkastellessa koulu epäonnistui tehtävässään, mikä johti siihen, että kohderyhmämme lapset siirrettiin sairaalakouluun. Tuen tarpeiden laiminlyönti ja lasta huomioimaton vuorovaikutus johtivat lapsen psyykkiseen oireiluun, jota koulussa ei pystytty kohtaamaan. Sairaalakoulu toimi eheyttävänä erityisen tuen interventiona, joka palautti lapset koulukuntoisiksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (99 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersosioemotionaalisen tuen tarve
dc.subject.otherpedagoginen kuntoutus
dc.title"Me saatiin meidän laps takas" : äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä
dc.title.alternativeÄitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201611284802
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-11-28T12:08:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysosairaalaopetus
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.subject.ysohenkinen hyvinvointi
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot