"Me saatiin meidän laps takas" : äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestä
Päivämäärä
2016Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys sairaalaopetusinterventiolla oli ollut oppilaille äitien kokemusten mukaan. Tutkimus kartoittaa lisäksi, millaiset tapahtumat koulussa johtivat sairaalakoulujaksolle. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto koostuu neljän sellaisen äidin syvähaastatteluista, joiden lapsi oli ollut sairaalakoulussa lukuvuonna 2013–2014 sosioemotionaalisten pulmien vuoksi. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimus osoitti, että sairaalakoulujaksolle johtaneita tekijöitä lasten omissa kouluissa olivat tuen tarpeiden laiminlyönti ja pedagoginen tahdittomuus, lasta huomioimaton vuorovaikutus sekä epäkunnioittava kodin ja koulun välinen yhteistyö. Sairaalakoulun merkitys oli siinä, että lapsi sai riittävästi tukea ja ohjausta, mikä laittoi alulle hänen eheytymisprosessinsa. Eheytyminen sisältää seuraavat kolme tekijää, jotka olivat lapsen kokonaisvaltainen psyykkinen vahvistuminen, koulusta ja oppimisesta kiinnostuminen sekä lasta eheyttävä kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Tutkimuksen perusteella päättelemme, että perusopetuslakia ja opetussuunnitelman tavoitteita tarkastellessa koulu epäonnistui tehtävässään, mikä johti siihen, että kohderyhmämme lapset siirrettiin sairaalakouluun. Tuen tarpeiden laiminlyönti ja lasta huomioimaton vuorovaikutus johtivat lapsen psyykkiseen oireiluun, jota koulussa ei pystytty kohtaamaan. Sairaalakoulu toimi eheyttävänä erityisen tuen interventiona, joka palautti lapset koulukuntoisiksi.
...
Muu nimeke
Äitien kokemuksia sairaalakoulujakson merkityksestäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“I can be child. I can be energized. I can be negative and after sports I can be fun.” : Ukrainasta Suomeen tulleiden yläkoululaisten kokemuksia liikuntatuntien merkityksestä hyvinvoinnille
Lappi, Jenni; Korpi, Riikka (2024)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää Ukrainasta sodan vuoksi paenneiden nuorten kokemuksia koululiikunnan merkityksestä psyykkiselle ja sosiaaliselle hyvinvoinnille sekä Suomeen sopeutumiselle. Lisäksi ... -
Äitien kokemuksia sosiaalisesta tuesta ensikodissa : tuen merkitykset ja yhteydet psyykkiseen hyvinvointiin
Rikalainen, Kaisa (2015)Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millaisia sosiaalisen tuen kokemuksia ensikodissa asuneilla äideillä on ensikotijaksonsa ajalta ja miten nämä kokemukset ovat yhteydessä äitien psyykkiseen hyvinvointiin. Tässä tutkimuksessa ... -
”Tää on meidän yhteinen juttu” : vanhempien kokemuksia tehostetun tuen toteuttamisesta alakoulussa
Eerikkilä, Johanna (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata alakoulun oppilaiden vanhempien kokemuksista kodin ja koulun yhteistyöstä silloin, kun lapsella on tuen tarvetta, ja hän käy koulua tehostetun tuen piirissä. Tutkimuksessa etsittiin ... -
“Ennakointi, ennakointi ja ennakointi!” : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä ja sen tukemisesta varhaiskasvatuksessa
Huang, Beini (2022)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, varhaiskasvatuksen henkilöstön kohtaamat lasten aggressiivisen käyttäytymiset sekä toimintatapoja, joita ehkäistä ja puuttua aggressiivisen käyttäytymistä. Tutkimuksen avulla myös ... -
"Parhaalla välitunnilla on kivaa, kun saa tehdä mitä haluaa. Se kuuluu välituntiin - meidän elämään." : välituntiliikuntakokemukset ja psyykkinen jaksaminen alakoulussa
Kytölä, Riikka (2016)Tässä tutkimuksessa tutkitaan 1.- ja 6. -luokkalaisten kokemuksia välituntiliikunnasta psyykkisen jaksamisen näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan oppilaiden välituntiliikunta- aktiivisuutta sekä sitä, millaiset välituntitoiminnot ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.