"Parhaalla välitunnilla on kivaa, kun saa tehdä mitä haluaa. Se kuuluu välituntiin - meidän elämään." : välituntiliikuntakokemukset ja psyykkinen jaksaminen alakoulussa
Tässä tutkimuksessa tutkitaan 1.- ja 6. -luokkalaisten kokemuksia välituntiliikunnasta psyykkisen jaksamisen näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan oppilaiden välituntiliikunta- aktiivisuutta sekä sitä, millaiset välituntitoiminnot ovat oppilaiden suosiossa.
Tutkimus koostui kahdesta vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin aineisto 6.- luokkalaisilta kyselylomakkeita ja havainnointia aineistonkeruumenetelminä käyttäen. Toi- sessa vaiheessa kerättiin aineisto 1.-luokkalaisilta käyttäen aineistonkeruumenetelminä säh- köisiä kyselylomakkeita sekä oppilaiden itse toteuttamia äänikirjoja. Tutkimukseen osallis- tui yhteensä 23 kuudesluokkalaista ja 19 ykkösluokkalaista. Tulokset analysoitiin kysely- lomakkeiden ja havainnoinnin osalta määrällisesti laskemalla ja taulukoimalla frekvenssi- ja prosenttijakaumia sekä laskemalla keskiarvoja. Äänikirjat analysoitiin sisällön analyysin mukaisesti.
Kuudesluokkalaisista suurin osa eri aineistonkeruukerroilla liikkui välitunnilla. Eri- tyisesti kuvataiteen tunneilla välitunnilla liikkuneet oppilaat kokivat välituntiliikunnan vai- kuttavan heidän psyykkiseen jaksamiseensa. Ykkösluokkalaiset arvioivat itsensä pääosin liikunnallisesti aktiivisiksi välituntisin sekä kokivat välitunnilla liikkumisen mielekkääksi. Tuloksista voidaan päätellä, että välituntiliikunta saattaa parantaa oppilaiden psyykkistä jaksamista. Välituntiliikunnalla voi myös olla pirteyden pysyvyyttä sekä keskittymiskyvyn tasaisuutta lisäävä vaikutus. Välituntisin oppilaille tärkeää on pääasiassa liikkuminen ja sosiaalinen kanssakäyminen kavereiden kanssa. Välitunti näyttäisi myös tuovan oppilaille vapauden tunnetta, mikä tutkitusti parantaa psyykkistä hyvinvointia. Oppilaat haluavat myös pitää tästä vapaudesta kiinni.
Yhtenä jatkotutkimushaasteena voidaan pitää sitä, mitä erilaisia toimintoja ja ele- menttejä oppilaat kaipaisivat välitunneille ja tutkia, lisäisikö oppilaiden välituntitoimintoi- hin liittyvien toiveiden ja tarpeiden kartoittaminen ja toteuttaminen oppilaiden liikunnallista aktiivisuutta välitunneilla.
...
Muu nimeke
Välituntiliikuntakokemukset ja psyykkinen jaksaminen alakoulussaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoululaisten kokemuksia välituntiliikunnan vaikutuksesta psyykkiseen jaksamiseen
Lundberg, Laura (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoululaisten kokemuksia välituntiliikunnan vaikutuksesta heidän psyykkiseen jaksamiseensa. Toteutin tutkimuksen laadullisena käyttäen tutkimusmenetelmänä fenomenologis-hermeneuttista ... -
Mental Skills of an Athlete as a Resource of Professional Longevity in Sport
Bochaver, K.A.; Dovzhik, L.M.; Bondarev, Dmytro V.; Savinkina, A.O. (Moscow State University of Psychology and Education, 2021)The aim of the study was to assess associations between dimensions of mental skills, psychological readiness and predictors of career longevity among current athletes. Mental skills dimensions were measured with the Ottawa ... -
Hyvinvointi- ja kuormittavuustekijät liikunnanopettajan työssä : lukion liikunnanopettajien kokemuksia liikuntaprojekteista
Ranta, Isabella (2020)Liikuntaprojektit ovat tulleet osaksi liikunnanopettajan perustyötä ja työnkuvaa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukion liikunnanopettajien kokemuksia liikuntaprojektien hyvinvointi- ja ... -
Fyysisen aktiivisuuden ja työskentelytaitojen yhteydet koulussa 4. luokan oppilailla
Huuskonen, Hannele (2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.