Gender Representation of Athletes in Finnish and Swedish Tabloids : A quantitative and qualitative content analysis of Athens 2004 and Turin 2006 Olympics coverage
Laine, A. (2016). Gender Representation of Athletes in Finnish and Swedish Tabloids : A quantitative and qualitative content analysis of Athens 2004 and Turin 2006 Olympics coverage. Nordicom Review, 37(2), 83-98. https://doi.org/10.1515/nor-2016-0012
Julkaistu sarjassa
Nordicom ReviewTekijät
Päivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© Laine, 2016. This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons License.
The study examines quantitatively and qualitatively gender representation in Finnish and
Swedish tabloids’ sports coverage during Athens 2004 summer and Turin 2006 winter
Olympics. Several media studies argue that sports journalism marginalises women’s sports
and sexualises female athletes. The results of this study show that male athletes received
more coverage than female athletes in every tabloid, but when the number of domestic
participants and their level of success were considered, neither country’s tabloids quantitatively
marginalised women’s sports. Qualitative analysis found that research stereotypes
showing trivialisation and sexualisation of female athletes were incorrect, with the exception
of Finnish tabloids representations of female athletes participating in sports that are
considered masculine. For the most part, female athletes were represented in the same way
as male athletes. However, it should be emphasised that the material is limited to Olympics
coverage: during such major sporting events women are treated more equally, particularly
quantitatively.
...
Julkaisija
NordicomISSN Hae Julkaisufoorumista
1403-1108Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26327561
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3139]
Lisenssi
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on © Laine, 2016. This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons License.
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The portrayals of women in advertisements and their brand-related impacts: A study in Vietnam
Nguyen, Chuong (2020)The liberation movement in the 1960s seeking equal rights, opportunities and freedom for women initiated the interests in gender stereotypes in advertising. Since then, the pursuit of gender equality for women in different ... -
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ... -
The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
Koskinen, Suvi (2022)Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ... -
(Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014
Takamäki, Taina (2020)Tutkielman tarkoituksena on selvittää tapaa, jolla sukupuolet esitetään yläkoulun pitkän englannin kielen Topkirjasarjan sekä ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. Lähtökohtana on tutkia sukupuolten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.