Show simple item record

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili.
dc.contributor.authorIhamäki, Anniina
dc.date.accessioned2016-11-15T07:29:33Z
dc.date.available2016-11-15T07:29:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1642866
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51880
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia hyvinvointiopetuksesta ja -oppimisesta. Tutkimuksen kohteena olevat opiskelijat toteuttivat hyvinvointiopetustunteja lukuvuoden aikana kolmella keskisuomalaisella koululla. Tutkimukseni on tyypiltään laadullinen. Tutkimuksessa etsitään vastauksia kahteen eri tutkimuskysymykseen. Ensinnäkin tarkoituksena on selvittää, millaisia opiskelijoiden käsitykset hyvinvointioppimisesta ovat. Toisekseen tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia kokemuksia luokanopettajaopiskelijat saivat lukuvuoden aikana toteuttamiltaan hyvinvointiopetustunneilta. Aineistonani ovat opiskelijoiden aivan opintojensa alussa laatimat hyvinvointioppimisen käsitekartat sekä kolmessa koulujen mukaan jaetussa ryhmässä toteutetut ryhmähaastattelut. Kukin ryhmä haastateltiin kahdesti: tammikuussa ja huhtikuussa 2015. Tutkimustulokset osoittavat opiskelijoilla olleen heti opintojensa alkutaipaleella monipuolinen ja kokonaisvaltainen käsitys hyvinvoinnista ja sen oppimisesta. Käsityksistä kumpuaa halu tehdä eroa omaan kouluaikaan ja tuoda hyvinvointioppimista suomalaiseen kouluun entistä enemmän. Opiskelijoiden opetuskokemuksissa korostuivat sen sijaan teoreettisen tiedon merkitys opetukselle, toiminnalliset menetelmät, vuorovaikutuksen laatu sekä oppimisen ohjaus ja tuki. Tutkimuksen mukaan opiskelijat kokivat haasteiksi erityisesti oman tiedon ja aiemman opetuskokemuksen vähäisyyden. Vuorovaikutukseen liittyviin kokemuksiin latautui hyvin paljon sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita. Tutkimuksesta on selkeästi havaittavissa opiskelijan omien koulutusta edeltäneiden kokemusten, kulttuurisesti muotoutuneiden hyvän opettajuuden käsitysten sekä opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen merkitys kokemuksille hyvinvointiopetuksesta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (120 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherhyvinvointiopetus
dc.subject.otherhyvinvointioppiminen
dc.titleLuokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia hyvinvointiopetuksesta ja -oppimisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201611154625
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2016-11-15T07:29:34Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record