Hälsotrender bland elever i svensk- och finskspråkiga grundskolor 1994-2014 : WHO:s skolelevsstudie (HBSC-Study)
WHO:s skolelevsstudie (Health Behavior in School-aged Children (HBSC) Study) är internationellt
en av de mest omfattande, långvariga och betydelsefulla undersökningarna om levnadsvanor
bland skolungdomar. Undersökningen startade för drygt 30 år sedan och i detta nu deltar
över 40 länder i Europa och Nordamerika. Nästa internationella datainsamling, som är den tionde
i ordningen, genomförs år 2018. Nytt forskningsmaterial insamlas vart fjärde år.
Forskare vid Jyväskylä universitets Forskningscenter för hälsofrämjande (Terveyden edistämisen
tutkimuskeskus) ansvarar för WHO:s skolelevsstudie i Finland. För ungefär 20 år sedan
började det givande samarbetet mellan Jyväskylä universitet och Samfundet Folkhälsan. Åren
1994, 1998, 2006 och 2014 har skilda datainsamlingar gjorts bland elever i svenskspråkiga skolor.
WHO:s skolelevsstudie är till sitt forskningsgrepp en trendundersökning. Ju längre tidsperspektiv
resultaten representerar, desto viktigare och intressantare blir en trendundersökning.
Föreliggande rapport är den första i sitt slag att beskriva trender i upplevd hälsa, hälsobeteenden
och skolupplevelser under de senaste 20 åren bland 11-, 13- och 15-åriga elever i svenskspråkiga
skolor i Finland. Trendjämförelser med motsvarande resultat bland elever i finskspråkiga skolor
har heller inte gjorts tidigare. Tidsperspektivet är imponerande, och resultaten är ytterst intressanta
och viktiga då man överväger strategier och metoder att förbättra hälsa och välbefinnande
bland ungdomar i skolåldern.
Rapporten är speciellt viktig för det hälsofrämjandet arbetet i Svenskfinland – det är första
gången man så här omfattande har kartlagt hälsa bland finlandssvenska ungdomar och gjort både
en jämförelse mellan finlandssvenskar i olika regioner och samtidigt en jämförelse till finskspråkiga
barn och ungdomar.
Att färdigställa föreliggande rapport var möjligt genom att datainsamlingen i svenskspråkiga
skolor kunde genomföras med hjälp av beviljade medel ur Anslaget för hälsofrämjande (Institutet
för hälsa och välfärd, THL) och medel ur Utbildningsstyrelsens anslag, samt genom att
Svenska kulturfonden beviljade understöd för bearbetning och analys av datamaterialet och
skrivande av rapporten. Vårt varma tack för finansieringen. Analyser och rapportering har planerats
och förverkligats av forskargrupper vid Folkhälsans forskningscentrum och Jyväskylä
universitet. Vi vill tacka båda forskargrupperna, liksom Carola Ray och Åse Fagerlund som läst
och kommenterat texten. Undersökningen kunde inte ha genomförts utan skolornas insatser,
och vi vill rikta ett stort tack till alla deltagande skolor, rektorer och lärare. Ett särskilt varmt tack
går till alla elever som så omsorgsfullt har besvarat frågeformulären.
...
Muu nimeke
WHO:s skolelevsstudie (HBSC-Study)Julkaisija
Samfundet Folkhälsan, Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-6771-0ISSN Hae Julkaisufoorumista
1795-1011Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Elektroniset kirjat [556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hiipuva liikunta nuoruusiässä : drop off -ilmiön aikatrendejä ja kansainvälistä vertailua WHO-Koululaistutkimuksen (HBSC-Study) aineistoilla 1986-2010
Tynjälä, Jorma; Aira, Tuula; Kannas, Lasse; Villberg, Jari; Kokko, Sami (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Jämlikhet och resultat : forskningsresultat som kan användas för att minska skillnaderna i PISA-prestationer mellan svenskspråkiga och finskspråkiga elever
Brink, Satya; Nissinen, Kari; Vettenranta, Jouni (Jyväskylä Universitet, Pedagogiska forskningsinsitutet, 2013) -
Svensk- och finskspråkiga niondeklassisters fysiska aktivitet, motoriska färdigheter och upplevda kondition
Sollberger, Thomas (2009) -
Predicting change in middle school students’ leisure-time physical activity participation : A prospective test of the trans-contextual model
Polet, Juho; Lintunen, Taru; Schneider, Jekaterina; Hagger, Martin S. (Wiley-Blackwell, 2020)We applied the trans-contextual model (TCM) to examine the effects of middle school students’ perceived autonomy support from their physical education (PE) teachers on autonomous motivation toward PE in school and, critically, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.