Show simple item record

dc.contributor.advisorPietikäinen, Sari
dc.contributor.advisorMäntynen, Anne
dc.contributor.authorMäenpää, Jaana
dc.date.accessioned2016-10-21T11:54:48Z
dc.date.available2016-10-21T11:54:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1575971
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51658
dc.description.abstractMaisterintutkielma käsittelee kielellisesti ilmenevää vuorovaikutusta ja bloggaajalle rakentuvia rooleja suosituissa blogeissa. Tavoitteena on selvittää, millaiset kielelliset keinot toimivat roolien rakentajina. Lukijan ja bloggaajan välistä vuorovaikutusta ei ole juuri tutkittu. Tutkimuskysymykset ovat 1. Millaisia rooleja bloggaajan ja lukijoiden välisessä vuorovaikutuksessa syntyy bloggaajalle? 2. Millaiset kielelliset keinot rakentavat näitä rooleja? Tutkimus pohjautuu M. A. K. Hallidayn systeemis-funktionaaliseen kieliteoriaan ja Martinin ja Whiten sen pohjalta kehittämään suhtautumisen teoriaan. Teoreettiseen viitekehykseen kuuluvat myös kirjoitetun ja puhutun kielen erojen tutkimus sekä suomen kielen tutkimukset erilaisista persoonaviittauksista. Aineistona on viisi Lily-yhteisössä julkaistua blogikirjoitusta kommentteineen. Kirjoitukset ovat blogeista nimeltä Asikaine, Isyyspakkaus, Laura loves ja Nude, jotka kaikki ovat saaneet Lilyn toimituksen suosittelemme-maininnan. Tutkimus tarkastelee tekstianalyysin keinoin blogeissa esiintyvää vuorovaikutusta ja sen kielellisiä keinoja sekä bloggaajan että lukijoiden teksteistä hyödyntäen suhtautumisen teoriaa. Aineiston analyysin perusteella bloggaajalle muodostuu pääasiassa kaksi erilaista roolia. Nämä kaksi erityisesti aineistosta nousevaa roolia on nimetty asiantuntijarooliksi ja vertaisrooliksi. Rooleja rakentavat kielelliset keinot on eritelty vuorovaikutuskeinojen ja interpersonaalisuuteen keskittyvän analyysin avulla. Asiantuntijuutta rakennetaan aineiston blogeissa suosittelulla, direktiivisyydellä, korostamalla bloggaajan auktoriteettiasemaa eri tavoin sekä toivekirjoitus-alagenren konventioin. Vertaisroolia puolestaan rakennetaan vuorovaikutuksen vastavuoroisuudella, affektisuudella, ennakoimalla ja ottamalla huomioon lukijoiden reaktiot tekstiin ja muin erilaisin dialogisin keinoin. Asiantuntija-asema ja vertaisrooli ovat kietoutuneet yhteen, ja ne myös tukevat toisiaan. Jotkin vuorovaikutuskeinot tukevat sekä bloggaajan asiantuntijuutta että vertaisuutta samanaikaisesti, mutta roolit ovat eroteltavissa. Tutkimustuloksista voi päätellä, että suosituissa blogeissa bloggaaja esiintyy sekä lukijan kanssa tasa-arvoisena että asiantuntijana ja auktoriteettina, jota lukijat arvostavat. Tutkimustulosten perusteella ei voi esittää tietoa siitä, kumpi on syy ja kumpi seuraus: kahden roolin vaihtelu vai se, että blogi on suosittu. Jatkotutkimuksen mahdollisuutena näyttäytyykin esimerkiksi tämän suhteen tutkiminen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (103 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersuhtautuminen
dc.titleBloggaajan vuorovaikutusroolit suosituissa blogeissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201610214407
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2016-10-21T11:54:48Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysokielellinen vuorovaikutus
dc.subject.ysoroolit
dc.subject.ysoblogit
dc.subject.ysobloggaajat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record