Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMoilanen, Panu.
dc.contributor.advisorVarsaluoma, Jukka.
dc.contributor.authorKoski, Timo
dc.date.accessioned2016-10-20T11:38:43Z
dc.date.available2016-10-20T11:38:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51650
dc.description.abstractGrafiikkaan panostetaan pelialalla paljon. Siksi on tärkeää tarkastella, millä tavoilla pelin aikana pelaajalle näkyvästä grafiikasta saadaan mahdollisimman suuri hyöty pelikokemukseen nähden. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millä keinoilla pelikokemusta voidaan mitata ja havainnoidaan erityisesti, miten visuaalisuuden vaikutusta pelikokemukseen mitataan. Tarkoituksena on etsiä keinoja, joilla voidaan tulevaisuudessa tuottaa visuaalisesti mahdollisimman miellyttäviä pelejä. Tutkimusmenetelmänä on pelitutkimuksen kirjallisuuden analysointi ja vertailu. Pelitutkimuksen tarjoamista pelikokemuksen malleista on huomioitu, millaisessa roolissa ne pitävät pelien visuaalisia vaikutuksia pelikokemukseen. Tulokset osoittivat, ettei löytynyt mitään yksittäistä tiettyä visuaalista tyyliä, joka takaisi pelin visuaalisen miellyttävyyden. Monet pelitutkimuksen mallit kuitenkin huomioivat visuaalisuuden tärkeyden ja korostivat, että sen kannattaa olla selkeää ja yhtenäistä koko pelin ajan. Tutkimuksessa perehdytään ensin pelien ja grafiikan historiaan.fi
dc.description.abstractThe game industry emphasizes graphics a lot, so it is important to search how the graphics that are shown to the player, get maximized in the value they bring to the feeling of gameplay. The study focuses on how can we measure the enjoyment of gameplay and, in more detail, what are the effects of visuals in that. The study aims to find ways in which games can be created in a manner that the visuals are even more pleasing. The study was conducted by analyzing and comparing different models of measuring gameplay and seeing how they think visuals affect gameplay as a whole. The study shows that there is no single particular visual style that would guarantee a good visual experience. Many of the models of measuring gameplay did mention the importance of visuals and highlighted that visuals should be in most parts, clear and consistent throughout the game. First this study introduces games and the history of graphics.en
dc.format.extent34
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervisuaalisuus
dc.subject.otherpelikokemus
dc.subject.othergrafiikka
dc.subject.otherpeli
dc.subject.otherpelitutkimus
dc.titlePelin visuaalisuuden vaikutus pelikokemukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201610204398
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2016-10-20T11:38:43Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot