Humor in Hoodwinked movies : a qualitative content analysis
Tekijät
Päivämäärä
2016Pääsyrajoitukset
Tutkielman tarkoituksena on selvittää huumorin käyttöä animaatioelokuvissa. Kysymystä lähestytään luokittelemalla huumorin keinoja kahdessa elokuvassa: Tapaus Punahilkka ja Tapaus Punahilkka 2. Erityisen mielenkiinnon kohteena on aikuisille suunnattu huumori, jota sisällytetään yhä enenevässä määrin animaatioelokuviin. Tutkimus pyrkii vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1) mitkä ovat tyypillisimmät huumorin keinot Tapaus Punahilkka -elokuvissa ja 2) millaista lapsille ja aikuisille suunnattua huumoria elokuvat sisältävät.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällön analyysia, jonka avulla selvitettiin, millaisin tavoin huumoria ilmaistiin aineistossa. Lingvististen, pragmaattisten ja kognitiivisten teorioiden ja aikaisempien tutkimusten avulla muodostettiin kategorioita, joihin datasta löydetyt esimerkit voitiin lajitella. Luokittelun tuloksena muodostui kuusi pääkategoriaa: hassuttelu, multimodaalinen huumori, nokkeluudet ja herjaukset, viittaukset, sanasto ja sanaleikit.
Kvantitatiivisin menetelmin tutkittiin, kuinka paljon eri huumorin keinoja aineistossa esiintyi ja mitkä niistä olivat yleisimpiä. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa analysoitiin tarkemmin eri huumoriteorioihin pohjaten huumorin keinojen käyttöä kuudessa pääkategoriassa ja miten esimerkkien huumori puhuttelee lapsia ja aikuisia. Tuloksista selvisi, että suurin osa esimerkeistä huvittaa sekä aikuisia että lapsia, mutta usein elementit ja vihjeet puhuttelevat eri keinoin aikuisia ja lapsia. Kuitenkin pääosin hassuttelun ja multimodaalisen huumorin esimerkit huvittavat pelkästään lapsia kun taas nokkeluuksissa ja herjauksissa, viittauksissa ja sanaleikeissä on enemmän esimerkkejä, jotka huvittavat pelkästään aikuisia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“I’m so ticked off that I’m moulting!” : analysing humour in Disney animations
Autio, Terhi (2021)Disney on yksi maailman suurimpia yhtiöitä, ja Disneyn animaatiot ovat useille ihmisille kallisarvoinen pala lapsuutta, johon palataan uudestaan ja uudestaan. Osa Disneyn vetovoimasta tulee sen monipuolisesta huumorista, ... -
The portrayals of women in advertisements and their brand-related impacts: A study in Vietnam
Nguyen, Chuong (2020)The liberation movement in the 1960s seeking equal rights, opportunities and freedom for women initiated the interests in gender stereotypes in advertising. Since then, the pursuit of gender equality for women in different ... -
Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school
Lamponen, Susanna (2012)Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ... -
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.