“I’m so ticked off that I’m moulting!” : analysing humour in Disney animations
Disney on yksi maailman suurimpia yhtiöitä, ja Disneyn animaatiot ovat useille ihmisille
kallisarvoinen pala lapsuutta, johon palataan uudestaan ja uudestaan. Osa Disneyn vetovoimasta
tulee sen monipuolisesta huumorista, joka vetoaa eri ikäluokkiin. Huumori taas on
monivivahteinen ja tärkeä yhteiskunnallinen, kulttuurinen ja kielellinen ilmiö, jota esiintyy
kaikkialla, niin taukohuoneissa kuin elokuvissa.
Tämä tutkielma käsittelee huumoria Disneyn animaatioissa multimodaalisesti sekä Bergerin
(1997) huumorin keinojen kautta. Dataan kuuluu kolme Disney-renesanssin (1989–1999)
animaatioelokuvaa: Aladdin (1992), Lion King (1994) sekä Mulan (1998). Tutkielman tarkoitus
on selvittää, mitä Bergerin (1997) huumorin keinoja on käytetty elokuvissa, miten huumoria on
rakennettu näiden keinojen avulla, sekä minkä tyyppistä huumoria Disneyn elokuvat sisältävät.
Tutkimuksessa elokuvista tunnistettiin Bergerin (1997) 45:stä huumorin keinosta 33 keinoa.
Tutkimuksen mukaan elokuvat sisälsivät huumorin kaikkia kolmea päälajia: niin verbaalista,
visuaalista kuin fyysistä huumoria. Tutkimuksessa selvisi, että elokuvat sisälsivät huumoria
paljon ja monipuolisesti. Tutkituissa elokuvissa huumoria rakennettiin monien keinojen avulla
sekä yhdistelemällä eri huumorin keinoja että huumorilajeja. Visuaalinen huumori usein tehosti
verbaalista huumoria tai selvensi sitä. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että elokuvat sisälsivät
kohdennettua huumoria ja että huumoria oli myös kohdennettu aikuisille. Disney-renesanssin
elokuvien huumoria pystyttiin myös alustavasti havainnoimaan tutkimuksen avulla, mutta
tarkempia johtopäätöksiä varten tulisi tutkia useampaa, ellei kaikkia aikakauden tuotoksia.
Tämä tutkimus lisää ymmärrystä huumorista, sen keinoista sekä Disney elokuvissa esiintyvistä
huumorin lajeista. Kielitieteen tutkimukset animaatioiden huumorin parissa usein keskittyvät
huumorin kääntämiseen ja sen vertailuun. Tämä saattaa jättää itse huumorin rakentumisen
huomioimatta. Tämä tutkimus halusi keskittyä itse huumoriin ja sen rakentumiseen
multimodaalisessa alustassa sekä tarjota uudenlaisen näkökulman. Huumori on subjektiivista,
mikä on hyvä ottaa huomioon tässä tutkimuksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että toiset tutkijat
saattavat löytää elokuvista huumoria eri tavoilla. Tämä taas todistaa kuinka monipuolinen ja
mielenkiintoinen ilmiö huumori on. Huumorin tutkiminen tarjoaa tietoa sen rakentumisesta ja tätä
tietoa voidaan käyttää huumorin luomiseen erilaisilla alustoilla. Huumorin keinojen tutkiminen
animaatioissa antaa myös välineitä opettajille ja oppilaille huumorin ja kirjallisuuden
tehokeinojen oppimiseen ja opettamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ... -
The Use of Multimodal Resources by Technical Managers and Their Peers in Meetings Using English as the Business Lingua Franca
Räisänen, Tiina (IEEE, 2020)Background: Engineers increasingly work and advance their careers in international business settings. As technical managers, they need management and technical skills when working with different stakeholders with whom they ... -
The linguistic landscape and representations of Finnish parliamentary parties on their websites
Santa, Roosa (2022)Virtuaalisen kielimaisematutkimuksen avulla voidaan tarkastella kielenkäyttöä netissä ja tuoda ilmi kielten välisiä valtaeroja (Ivkovic and Lotherington 2009: 32). Poliittiset puolueet hyödyntävät nettisivuja jakaakseen ... -
“This was terrorism.” : multimodal representation of the Capitol Hill invasion on January 6th, 2021, in Tumblr posts
Partanen, Liisa (2023)Donald Trumpin kannattajien tunkeutuminen Yhdysvaltain kongressitaloon tammikuun kuudentena päivänä 2021 herätti runsaasti huomiota niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassakin. Yksi sosiaalisen median sovelluksista, ... -
Language Ideology and Japan’s English Education Reform : A Critical Discourse Analysis of the Reporting in The Japan Times
Loisa, Janne (2019)Japanin englanninopetusjärjestelmää on pyritty uudistamaan lukuisia kertoja 1980-luvulta lähtien. Englannin kielen taitotaso on Japanissa kuitenkin edelleen yksi Aasian alhaisimpia, ja vuonna 2013 Japanin hallitus ryhtyi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.