Musiikinopettajien käsityksiä työhönsä liittyvästä huumorista
Tutkielma käsittelee huumorin ilmenemistä musiikintunnilla opettajan näkökulmasta. Etsin vastauksia kysymyksiin, millaisissa tilanteissa huumoria esiintyy ja millaista huumori on? Olen kiinnostunut myös siitä, millaisia käsityksiä musiikinopettajilla on huumorin yhteydestä vuorovaikutukseen ja oppimiseen ja miten huumorintaju ja opettajan persoona liittyvät yhteen.
Tutkielma avaa huumorin käsitettä ja sivuaa teorioita, joita on käytetty huumorin määrittelemiseen. Aikaisempaa tutkimusta musiikinopettajien huumorinkäytöstä Suomessa ei ole tehty, mistä johtuen tutkielma on myös aineistolähtöinen. Aineiston keräsin haastattelemalla kolmea kokenutta musiikinopettajaa. Heistä kaksi opetti alakoulussa ja yksi yläkoulussa ja lukiossa. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu.
Tutkimustulokset tukevat aiemmin koulumaailmasta ja musiikkileikkikoulusta saatuja tuloksia. Musiikkitunneilla ilmenevä huumori on spontaania ja tilannesidonnaista. Tavoitteena on pikemminkin rentous ja hyvä ilmapiiri kuin vitsit ja sutkautukset. Opettajat käyttävät huumoria myös keinona motivoida oppilaita ja luoda ilmapiiristä rento ja salliva.
Saamani tulokset jättivät vielä tilaa jatkotutkimukselle, jolloin voisi ottaa huomioon myös oppilaiden näkökulman. Tutkimusta on mahdollista laajentaa luokkaympäristöön ja oikeiden vuorovaikutustilanteiden tutkimiseen paikan päällä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Sepolla on selvästi hyvä päivä" : semanttis-pragmaattinen analyysi Salattujen elämien jaksojen nimien huumorista
Kakko, Miina (2019)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen sitä, kuinka huumori muodostuu televisiosarja Salattujen elämien jaksojen nimissä. Pyrkimyksenäni on selvittää, millaisilla kielellisillä keinoilla tämä huumori luodaan. Aineistonani ... -
”Silloin se liikunnanopetus on varmaan parhaimmillaan” : liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä huumorista sekä huumorin käytöstä opetuksessa
Turu, Toni (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella minkälaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on huumorista sekä huumorin käytöstä opetuksessa. Ensisijaisena tavoitteena oli selvittää sekä kuvailla huumorin ... -
Kansalais- ja työväenopistojen musiikinopettajien näkemys työstään
Räsänen, Riitta (1990) -
Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
Voutilainen, Anna (2021)Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ... -
"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
Nyyssönen, Tiina (2020)Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.