dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Vuori, Matleena | |
dc.date.accessioned | 2016-10-13T14:17:25Z | |
dc.date.available | 2016-10-13T14:17:25Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51626 | |
dc.description.abstract | Tutkielma käsittelee huumorin ilmenemistä musiikintunnilla opettajan näkökulmasta. Etsin vastauksia kysymyksiin, millaisissa tilanteissa huumoria esiintyy ja millaista huumori on? Olen kiinnostunut myös siitä, millaisia käsityksiä musiikinopettajilla on huumorin yhteydestä vuorovaikutukseen ja oppimiseen ja miten huumorintaju ja opettajan persoona liittyvät yhteen.
Tutkielma avaa huumorin käsitettä ja sivuaa teorioita, joita on käytetty huumorin määrittelemiseen. Aikaisempaa tutkimusta musiikinopettajien huumorinkäytöstä Suomessa ei ole tehty, mistä johtuen tutkielma on myös aineistolähtöinen. Aineiston keräsin haastattelemalla kolmea kokenutta musiikinopettajaa. Heistä kaksi opetti alakoulussa ja yksi yläkoulussa ja lukiossa. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu.
Tutkimustulokset tukevat aiemmin koulumaailmasta ja musiikkileikkikoulusta saatuja tuloksia. Musiikkitunneilla ilmenevä huumori on spontaania ja tilannesidonnaista. Tavoitteena on pikemminkin rentous ja hyvä ilmapiiri kuin vitsit ja sutkautukset. Opettajat käyttävät huumoria myös keinona motivoida oppilaita ja luoda ilmapiiristä rento ja salliva.
Saamani tulokset jättivät vielä tilaa jatkotutkimukselle, jolloin voisi ottaa huomioon myös oppilaiden näkökulman. Tutkimusta on mahdollista laajentaa luokkaympäristöön ja oikeiden vuorovaikutustilanteiden tutkimiseen paikan päällä. | fi |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | musiikinopetus | |
dc.subject.other | musiikki | |
dc.subject.other | musiikinopettaja | |
dc.subject.other | huumori | |
dc.subject.other | huumorintaju | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.title | Musiikinopettajien käsityksiä työhönsä liittyvästä huumorista | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201610134368 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.date.updated | 2016-10-13T14:17:26Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |