dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Nokelainen, Anna | |
dc.date.accessioned | 2016-10-02T08:48:17Z | |
dc.date.available | 2016-10-02T08:48:17Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1575541 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51491 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tehtävänä on selvittää, millainen merkitys luovuudella on alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa. Tutkimuskohteina ovat uusi alkuopetuksen musiikin opetussuunnitelma 2014 sekä kesällä 2016 ilmestyvä Saa laulaa! 1-2 opettajan kirjan käsikirjoitus. Tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää, miten uuden opetussuunnitelman luovuustematiikka ilmenee opettajan kirjassa, millä tavoin opettajan kirjan tuokiokokonaisuudet tukevat lapsen luovaa musiikillista kehitystä sekä millaisia eväitä opettajan kirja antaa opettajalle luovaan musiikkikasvatukseen. Tutkielmani keskeisenä tarkoituksena on lisätä alkuopetusikäisen lapsen musiikilliseen luovuuteen liittyvää tietämystä ja ymmärrystä sekä tuoda näkyväksi musiikillisen luovuuden ilmenemistä alkuopetuksessa.
Teoriaosassa tarkastellaan lapsen luovaa musiikillista toimintaa, luovuuden mahdollisuuksia alkuopetuksen käytänteissä, leikkiä ja luovuutta alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa ja musiikillisen luovan toiminnan työmuotoja. Lisäksi teoriassa perehdytään opettajan musiikilliseen luovaan kasvatustyöhön sekä musiikillisen luovuuden kehittymiseen peruskoulun historiassa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Valmiit tutkimusaineistot on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla ja määrällisen sisällön erittelyn keinoin. Tutkielman tulosten mukaan luovuudella on uudessa alkuopetuksen musiikin oppiaineen opetussuunnitelmassa (2014) hyvin keskeinen ja näkyvä paikka. Luovuus ilmenee alkuopetuksen musiikin opetussuunnitelmassa yleisissä tavoitteissa, opetusta koskevissa tavoitteissa, opetuksen sisältöalueissa ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa. Lisäksi opetussuunnitelmasta nousee paljon erilaisia musiikillista luovuutta tukevia työskentelytapoja.
Opettajan kirjaan kohdistuvassa tutkimuksessa käy ilmi, että Saa laulaa! 1-2 opettajan kirja vastaa hyvin kattavasti ja monipuolisesti uuden opetussuunnitelman asettamiin luoviin musiikillisiin tavoitteisiin ja sisältöihin. Opettajan kirjassa käytettävät työskentelymuodot jakautuvat viiteen luokkaan: musiikin ilmaisemiseen ja tulkitsemiseen, eheyttämiseen, improvisoimiseen, säveltämiseen ja musiikin aktiiviseen kuuntelemiseen. Opettajan kirjan tuntikokonaisuudet tukevat lapsen luovaa musiikillista kehitystä ja antavat myös opettajalle paljon hyödyllisiä eväitä ja vinkkejä luovan musiikkikasvatuksen toteuttamiseen. Lapsen musiikillista luovuutta koskeva teoriapohja on kirjassa vahvasti läsnä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (104 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Luovuus | |
dc.subject.other | Alkuopetuksen musiikkikasvatus | |
dc.subject.other | Opetussuunnitelman perusteet 2014 | |
dc.title | Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa : uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201610024245 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2016-10-02T08:48:17Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | 2014 | |
dc.subject.yso | luovuus | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |