dc.contributor.advisor | Leskinen, Markku | |
dc.contributor.advisor | Närhi, Kati | |
dc.contributor.author | Laitinen, Taina | |
dc.date.accessioned | 2016-09-30T18:38:50Z | |
dc.date.available | 2016-09-30T18:38:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1575576 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51490 | |
dc.description.abstract | Laitinen, Taina. 2016. Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien
ammattilaisten diskursseissa. Erityispedagogiikan ja sosiaalityön
pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Yhteiskuntatieteiden
ja filosofian laitos. 89 sivua.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yhtenäisperuskoulun ammattilaisten vuorovaikutusta
sekä tarkastella kriittisesti heidän tapaansa puhua tunteita herättävistä
pojista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia identiteettejä tunteita herättäville
pojille rakentuu oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) mukaista yhteisöllistä
oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten puheessa. Lisäksi selvitettiin,
millaiset puheessa ilmenevät sosiaaliset käytännöt luonnehtivat koulun ammattilaisten
ja tunteita herättävien poikien ympärille rakentuvia valtasuhteita.
Tutkimuksen aineisto kerättiin järjestämällä kaksi Hyvien käytäntöjen dialogia
kahdessa eteläsuomalaisessa yhtenäisperuskoulussa (vuosiluokat 1–9).
Tutkimukseen osallistui yhdeksän ammattilaista, jotka toimivat erityisopettajan,
koulunkäynninohjaajan, aineenopettajan, koulukuraattorin ja apulaisrehtorin
tehtävissä. Tutkimuksen lähestymistapa oli konstruktionistinen ja analyysimenetelmä
kriittinen diskurssianalyysi.
Tutkimuksessa pojille konstruoitui taparikollisen, terroristin, uhrin, villieläimen,
pommin, palleron, oppilaan, riivatun, jengiläisen ja hulivilin identiteetit.
Ammattilaisten puheessa pojat ovat hulivili-identiteettiä lukuun ottamatta
toiminnan kohteita tai negatiivisia toimijoita. Aineistossa konstruoitui poikien ja
koulun aikuisten välinen alistussuhde, joka rajoitti sekä poikien että aikuisten
toiminnan mahdollisuuksia. Aineistossa ilmeni myös yhteisöreaktioon viittaavia
sosiaalisia käytäntöjä ja ongelmakeskeisen paradigman piirteitä. Käytäntöjen
muuttamiseksi tulisi kiinnittää huomiota yhteisöllisyyden tunteen vahvistamiseen
yhteistoiminnallisuutta ja sosiaalista osallisuutta vahvistamalla. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (87 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | yhteisöllisyys | |
dc.subject.other | oppilashuolto | |
dc.subject.other | diskurssianalyysi | |
dc.subject.other | dialogisuus | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.subject.other | sosiaalinen integraatio | |
dc.subject.other | poikakulttuuri | |
dc.title | Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201609304244 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.subject.method | Diskurssianalyysi | |
dc.date.updated | 2016-09-30T18:38:51Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 210 | |
dc.subject.yso | yhteisöllisyys | |
dc.subject.yso | oppilashuolto | |
dc.subject.yso | dialogisuus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | sosiaalinen integraatio | |
dc.subject.yso | poikakulttuuri | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |