Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa
Authors
Date
2016Laitinen, Taina. 2016. Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien
ammattilaisten diskursseissa. Erityispedagogiikan ja sosiaalityön
pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Yhteiskuntatieteiden
ja filosofian laitos. 89 sivua.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yhtenäisperuskoulun ammattilaisten vuorovaikutusta
sekä tarkastella kriittisesti heidän tapaansa puhua tunteita herättävistä
pojista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia identiteettejä tunteita herättäville
pojille rakentuu oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) mukaista yhteisöllistä
oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten puheessa. Lisäksi selvitettiin,
millaiset puheessa ilmenevät sosiaaliset käytännöt luonnehtivat koulun ammattilaisten
ja tunteita herättävien poikien ympärille rakentuvia valtasuhteita.
Tutkimuksen aineisto kerättiin järjestämällä kaksi Hyvien käytäntöjen dialogia
kahdessa eteläsuomalaisessa yhtenäisperuskoulussa (vuosiluokat 1–9).
Tutkimukseen osallistui yhdeksän ammattilaista, jotka toimivat erityisopettajan,
koulunkäynninohjaajan, aineenopettajan, koulukuraattorin ja apulaisrehtorin
tehtävissä. Tutkimuksen lähestymistapa oli konstruktionistinen ja analyysimenetelmä
kriittinen diskurssianalyysi.
Tutkimuksessa pojille konstruoitui taparikollisen, terroristin, uhrin, villieläimen,
pommin, palleron, oppilaan, riivatun, jengiläisen ja hulivilin identiteetit.
Ammattilaisten puheessa pojat ovat hulivili-identiteettiä lukuun ottamatta
toiminnan kohteita tai negatiivisia toimijoita. Aineistossa konstruoitui poikien ja
koulun aikuisten välinen alistussuhde, joka rajoitti sekä poikien että aikuisten
toiminnan mahdollisuuksia. Aineistossa ilmeni myös yhteisöreaktioon viittaavia
sosiaalisia käytäntöjä ja ongelmakeskeisen paradigman piirteitä. Käytäntöjen
muuttamiseksi tulisi kiinnittää huomiota yhteisöllisyyden tunteen vahvistamiseen
yhteistoiminnallisuutta ja sosiaalista osallisuutta vahvistamalla.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24521]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuorten liike-elämän ammattilaisten työidentiteetit rakentuvat vuorovaikutuksessa
Toivanen, Kirsi-Marja (Prologos ry, 2021) -
Psykososiaalista ja yhteisöllistä työtä : rekisteriaineistotutkimus kuraattorin tehtävästä Helsingin lukioissa
Määttänen, Matti (2017)Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja kartoittaa minkälainen lukiokuraattorin tehtävä on Helsingin lukioissa. Aineistona on käytetty lukiokuraattorien asiakasrekisteritilastoja ajalta 1.8.2014-31.7.2017. Tutkimuksessa ... -
Dialogic journalism : how can journalists participate in the networks of social innovation?
Heikka, Taneli (University of Jyväskylä, 2017)This thesis asks the question “What is the role of journalism in social innovation?” It explores how journalism is redefined when it engages in the creation of “the new” in society. The study analyzes four cases of ... -
Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia yksityisyysrajoista ja niiden hallinnasta Instagramissa
Heikkinen, Lotta (2019)Tämän tieteellisen tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestinnän ammattilaisten käsityksiä yksityisyysrajoista Instagramissa ja kuinka he hallitsevat näitä rajoja kyseisessä sovelluksessa. Tutkimusaineisto kerättiin ... -
Vammaisuuden diskursiiviset jännitteet nuortenkirjallisuuden dialogeissa : tarkasteltavana Tuula Kallioniemen Rottaklaani ja Maria Aution Varjopuutarha
Kemppinen, Ilona (2022)Vammaisia hahmoja sisältävät nuortenkirjat ovat tärkeitä, sillä niillä on monia yhteiskunnallisia, kasvatuksellisia ja terapeuttisia merkityksiä. Siitä huolimatta vammaisuuden kuvauksia nuortenkirjallisuudessa on ...