Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa
Tekijät
Päivämäärä
2016
2016:165 | 2017:102 | 2018:99 | 2019:64 | 2020:52 | 2021:51 | 2022:43 | 2023:75 | 2024:106 | 2025:15
Laitinen, Taina. 2016. Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien
ammattilaisten diskursseissa. Erityispedagogiikan ja sosiaalityön
pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Yhteiskuntatieteiden
ja filosofian laitos. 89 sivua.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yhtenäisperuskoulun ammattilaisten vuorovaikutusta
sekä tarkastella kriittisesti heidän tapaansa puhua tunteita herättävistä
pojista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia identiteettejä tunteita herättäville
pojille rakentuu oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) mukaista yhteisöllistä
oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten puheessa. Lisäksi selvitettiin,
millaiset puheessa ilmenevät sosiaaliset käytännöt luonnehtivat koulun ammattilaisten
ja tunteita herättävien poikien ympärille rakentuvia valtasuhteita.
Tutkimuksen aineisto kerättiin järjestämällä kaksi Hyvien käytäntöjen dialogia
kahdessa eteläsuomalaisessa yhtenäisperuskoulussa (vuosiluokat 1–9).
Tutkimukseen osallistui yhdeksän ammattilaista, jotka toimivat erityisopettajan,
koulunkäynninohjaajan, aineenopettajan, koulukuraattorin ja apulaisrehtorin
tehtävissä. Tutkimuksen lähestymistapa oli konstruktionistinen ja analyysimenetelmä
kriittinen diskurssianalyysi.
Tutkimuksessa pojille konstruoitui taparikollisen, terroristin, uhrin, villieläimen,
pommin, palleron, oppilaan, riivatun, jengiläisen ja hulivilin identiteetit.
Ammattilaisten puheessa pojat ovat hulivili-identiteettiä lukuun ottamatta
toiminnan kohteita tai negatiivisia toimijoita. Aineistossa konstruoitui poikien ja
koulun aikuisten välinen alistussuhde, joka rajoitti sekä poikien että aikuisten
toiminnan mahdollisuuksia. Aineistossa ilmeni myös yhteisöreaktioon viittaavia
sosiaalisia käytäntöjä ja ongelmakeskeisen paradigman piirteitä. Käytäntöjen
muuttamiseksi tulisi kiinnittää huomiota yhteisöllisyyden tunteen vahvistamiseen
yhteistoiminnallisuutta ja sosiaalista osallisuutta vahvistamalla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29787]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten liike-elämän ammattilaisten työidentiteetit rakentuvat vuorovaikutuksessa
Toivanen, Kirsi-Marja (Prologos ry, 2021) -
Psykososiaalista ja yhteisöllistä työtä : rekisteriaineistotutkimus kuraattorin tehtävästä Helsingin lukioissa
Määttänen, Matti (2017)Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja kartoittaa minkälainen lukiokuraattorin tehtävä on Helsingin lukioissa. Aineistona on käytetty lukiokuraattorien asiakasrekisteritilastoja ajalta 1.8.2014-31.7.2017. Tutkimuksessa ... -
Dialogic journalism : how can journalists participate in the networks of social innovation?
Heikka, Taneli (University of Jyväskylä, 2017)This thesis asks the question “What is the role of journalism in social innovation?” It explores how journalism is redefined when it engages in the creation of “the new” in society. The study analyzes four cases of ... -
Vammaisuuden diskursiiviset jännitteet nuortenkirjallisuuden dialogeissa : tarkasteltavana Tuula Kallioniemen Rottaklaani ja Maria Aution Varjopuutarha
Kemppinen, Ilona (2022)Vammaisia hahmoja sisältävät nuortenkirjat ovat tärkeitä, sillä niillä on monia yhteiskunnallisia, kasvatuksellisia ja terapeuttisia merkityksiä. Siitä huolimatta vammaisuuden kuvauksia nuortenkirjallisuudessa on ... -
Sociability in Virtual Reality : Evaluations of Three Iterative Application Versions along a Design Science Research Process
Holopainen, Jani; Mattila, Osmo; Parvinen, Petri; Pöyry, Essi; Tuunanen, Tuure (Association for Computing Machinery (ACM), 2021)This study investigates sociability in the context of immersive Virtual Reality (VR). A Design Science Research process was applied, and three iterative development versions of a VR application were studied. Sociability ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.