Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa
Abstract
Laitinen, Taina. 2016. Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien
ammattilaisten diskursseissa. Erityispedagogiikan ja sosiaalityön
pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Yhteiskuntatieteiden
ja filosofian laitos. 89 sivua.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yhtenäisperuskoulun ammattilaisten vuorovaikutusta
sekä tarkastella kriittisesti heidän tapaansa puhua tunteita herättävistä
pojista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia identiteettejä tunteita herättäville
pojille rakentuu oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) mukaista yhteisöllistä
oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten puheessa. Lisäksi selvitettiin,
millaiset puheessa ilmenevät sosiaaliset käytännöt luonnehtivat koulun ammattilaisten
ja tunteita herättävien poikien ympärille rakentuvia valtasuhteita.
Tutkimuksen aineisto kerättiin järjestämällä kaksi Hyvien käytäntöjen dialogia
kahdessa eteläsuomalaisessa yhtenäisperuskoulussa (vuosiluokat 1–9).
Tutkimukseen osallistui yhdeksän ammattilaista, jotka toimivat erityisopettajan,
koulunkäynninohjaajan, aineenopettajan, koulukuraattorin ja apulaisrehtorin
tehtävissä. Tutkimuksen lähestymistapa oli konstruktionistinen ja analyysimenetelmä
kriittinen diskurssianalyysi.
Tutkimuksessa pojille konstruoitui taparikollisen, terroristin, uhrin, villieläimen,
pommin, palleron, oppilaan, riivatun, jengiläisen ja hulivilin identiteetit.
Ammattilaisten puheessa pojat ovat hulivili-identiteettiä lukuun ottamatta
toiminnan kohteita tai negatiivisia toimijoita. Aineistossa konstruoitui poikien ja
koulun aikuisten välinen alistussuhde, joka rajoitti sekä poikien että aikuisten
toiminnan mahdollisuuksia. Aineistossa ilmeni myös yhteisöreaktioon viittaavia
sosiaalisia käytäntöjä ja ongelmakeskeisen paradigman piirteitä. Käytäntöjen
muuttamiseksi tulisi kiinnittää huomiota yhteisöllisyyden tunteen vahvistamiseen
yhteistoiminnallisuutta ja sosiaalista osallisuutta vahvistamalla.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609304244Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish