Dialoginen pluralismi kanslaiskasvatuksessa, erityisesti kasvatuksessa ihmisoikeuksiin
Puolimatka, T. (2014). Dialoginen pluralismi kanslaiskasvatuksessa, erityisesti kasvatuksessa ihmisoikeuksiin. Kansalaisyhteiskunta, 2014(1), 91-109. http://files.kotisivukone.com/kyts.kotisivukone.com/KY-lehti/2014-1/art_puolimatka.pdf
Julkaistu sarjassa
KansalaisyhteiskuntaTekijät
Päivämäärä
2014Tekijänoikeudet
© Puolimatka, 2014.
Tämän artikkelin taustaoletuksena on ajatus, että demokratia edellyttää oikeudenmukaisuuteen
sitoutuneita kansalaisia ja että tällaisten kansalaisten kehittyminen
edellyttää kansalaiskasvatusta. Oikeudenmukaisuuskasvatuksen
pitäisi pystyä välittämään vakaumus, että jokaisella ihmisellä riippumatta ominaisuuksistaan
on ehdottomat ihmisoikeudet, jotka perustuvat jokaisen ihmisen
ehdottomaan ihmisarvoon. Ilman tällaista vakaumusta demokratia jäisi
muodolliseksi proseduuriksi, joka ei takaisi tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta
ja ihmisarvoa. Demokraattinen yhteiskunta voisi esimerkiksi päättää sulkea
tietyn osan kansalaisista pakkotyöleireihin, joissa he edelleen säilyttävät äänioikeutensa,
vaikka heitä käytettäisiinkin vain työvoimana enemmistön vaurauden
takaamiseksi.Tämän artikkelin argumentin ydin on väitteessä, että tällainen oikeudenmukaisuuskasvatus
on toteutettava dialogisesti pluralistisella tavalla, jotta se
tuottaisi demokratian edellyttämiä kriittisiä ja moraalisesti sitoutuneita kansalaisia.
...
Julkaisija
Kansalaisyhteiskunnan tutkimuksen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0513Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/23998847
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oikeudenmukaisuus sisäsyntyisinä oikeuksina ja kasvatus oikeudenmukaisuuteen dialogisen pluralismin kontekstissa : näkökulmia ja tulkintoja Nicholas Wolterstorffin kokonaisfilosofiasta
Matikainen, Pasi (University of Jyväskylä, 2017)The study offers a philosophical analysis of Nicholas Wolterstorff’s theory of justice and education for justice. Crucial aspects of Wolterstorff’s theory are his understanding of justice as inherent rights and justice ... -
Oikeudenmukaisuus sisäsyntyisinä oikeuksina ja kasvatus oikeudenmukaisuuteen : näkökulmia Nicholas Wolterstorffin teorian valossa
Matikainen, Pasi (2012)Tutkimuksessa analysoidaan Nicholas Wolterstorffin käsityksiä oikeudenmukaisuudesta ja oikeudenmukaisuuteen kasvattamisesta. Oikeudenmukaisuuden ja siihen kasvattamisen kokonaisuuksia lähestytään tutkimuksessa filosofisen ... -
‘Human rights and democracy are not self-evident’ : Finnish student teachers’ perceptions on democracy and human rights education
Kasa, Tuija; Rautiainen, Matti; Malama, Mia; Kallioniemi, Arto (University of South-Eastern Norway, 2021)This article discusses democracy and human rights education (DHRE) in Finnish teacher education, drawing on existing literature, curricula and a survey of student teachers’ perceptions. Earlier studies suggested that DHRE ... -
Demokratia elämäntavaksi opettajankoulutuksen ja koulujen yhteistyöllä
Rautiainen, Matti (Opetushallitus, 2023)Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos otti vuonna 2014 käyttöönsä ilmiölähtöisen opetussuunnitelman. Käyttöönottamisen yksi keskeisistä tavoitteista oli entisestään vahventaa opettajankoulutuksen ja koulujen välistä ... -
Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus Suomessa : tilannekuva ja suositukset 2023
Gretschel, Anu; Rautiainen, Matti; Vanhanen-Nuutinen, Liisa; Tarvainen, Kai (Valtioneuvoston kanslia, 2023)Tässä raportissa on selvitetty demokratia- ja ihmisoikeuskasvatukselle asetettujen tavoitteiden toteutumista. Kyseiset tavoitteet sisältävät tiedollisia, taidollisia ja asenteellisia elementtejä sekä toiminnan prosessien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.