Dialoginen pluralismi kansalaiskasvatuksessa, erityisesti kasvatuksessa ihmisoikeuksiin
Puolimatka, T. (2014). Dialoginen pluralismi kansalaiskasvatuksessa, erityisesti kasvatuksessa ihmisoikeuksiin. Kansalaisyhteiskunta, 5 (1), 91-109.
Published in
KansalaisyhteiskuntaAuthors
Date
2014Discipline
KasvatustiedeCopyright
© Puolimatka, 2014. Tämä artikkeli on julkaistu Creative Commons Attribution 3.0. lisenssillä.
Tämän artikkelin taustaoletuksena on ajatus, että demokratia edellyttää oikeudenmukaisuuteen
sitoutuneita kansalaisia ja että tällaisten kansalaisten kehittyminen
edellyttää kansalaiskasvatusta. Oikeudenmukaisuuskasvatuksen
pitäisi pystyä välittämään vakaumus, että jokaisella ihmisellä riippumatta ominaisuuksistaan
on ehdottomat ihmisoikeudet, jotka perustuvat jokaisen ihmisen
ehdottomaan ihmisarvoon. Ilman tällaista vakaumusta demokratia jäisi
muodolliseksi proseduuriksi, joka ei takaisi tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta
ja ihmisarvoa. Demokraattinen yhteiskunta voisi esimerkiksi päättää sulkea
tietyn osan kansalaisista pakkotyöleireihin, joissa he edelleen säilyttävät äänioikeutensa,
vaikka heitä käytettäisiinkin vain työvoimana enemmistön vaurauden
takaamiseksi.Tämän artikkelin argumentin ydin on väitteessä, että tällainen oikeudenmukaisuuskasvatus
on toteutettava dialogisesti pluralistisella tavalla, jotta se
tuottaisi demokratian edellyttämiä kriittisiä ja moraalisesti sitoutuneita kansalaisia.
...


Publisher
Kansalaisyhteiskunnan tutkimuksen seuraISSN Search the Publication Forum
1799-0513Metadata
Show full item recordCollections
- 2014: 1 [13]
- Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta [1455]