Oikeudenmukaisuus sisäsyntyisinä oikeuksina ja kasvatus oikeudenmukaisuuteen : näkökulmia Nicholas Wolterstorffin teorian valossa
Tutkimuksessa analysoidaan Nicholas Wolterstorffin käsityksiä oikeudenmukaisuudesta
ja oikeudenmukaisuuteen kasvattamisesta. Oikeudenmukaisuuden ja siihen
kasvattamisen kokonaisuuksia lähestytään tutkimuksessa filosofisen analyysin ja
argumentaation kautta. Avainasemassa ovat Nicholas Wolterstorffin esittämät
näkemykset oikeudenmukaisuudesta ja oikeuksien perustasta sekä niiden
kasvatusfilosofisiset implikaatiot käytännön kasvatuksen kannalta. Tavoitteena on
käsitellä sisältöaiheita teoreettisella tasolla muodostaen kasvatuksen ja käytännön
elämän kannalta tärkeitä toimintaperiaatteita ja -ideaaleja.
Tutkimuksen ensimmäisen osan keskeisinä teemoina ovat oikeudenmukaisuus
sisäsyntyisinä oikeuksina ja luonnollisten ihmisoikeuksien perustuminen ihmisen
arvoon Jumalan kuvaksi luotuna ja Jumalan rakastamana olentona. Tutkimuksen
toisessa osassa käsitellään oikeudenmukaisuuteen kasvattamista. Taustamotiivina on
löytää ihmisoikeuksille perustelu, joka takaa kaikille tasavertaiset oikeudet ihmisenä ja
toisaalta antaa uusia näkökulmia ja keinoja oikeudenmukaisuudesta ja ihmisen arvosta
käytävään keskusteluun.
Tutkimuksen lopputuloksena on väite, että oikeudenmukaisuudelle voidaan parhaiten
tehdä oikeutta käyttämällä käsitettä sisäsyntyisistä oikeuksista. Sisäsyntyisten
oikeuksien alakategorioista merkittävin on ihmisoikeuksien kategoria, joka puolestaan
pystytään parhaiten perustelemaan teistisessä viitekehyksessä. Tällaisen
oikeudenmukaisuusteorian kasvatuksellisista implikaatioista merkittävimmät ovat
perspektivalismi ja dialoginen pluralismi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oikeudenmukaisuus sisäsyntyisinä oikeuksina ja kasvatus oikeudenmukaisuuteen dialogisen pluralismin kontekstissa : näkökulmia ja tulkintoja Nicholas Wolterstorffin kokonaisfilosofiasta
Matikainen, Pasi (University of Jyväskylä, 2017)The study offers a philosophical analysis of Nicholas Wolterstorff’s theory of justice and education for justice. Crucial aspects of Wolterstorff’s theory are his understanding of justice as inherent rights and justice ... -
Human dignity in the learning environment : testing a sociological paradigm for a diversity-positive milieu with school starters
Tuomi, Margaret Trotta (Institute for Educational Research, 2004) -
”Participatio legis aeternae in rationali creatura ’lex naturalis’ dicitur” : näkökulmia Tuomas Akvinolaisen luonnonoikeusteorian historialliseen taustaan, teoriaan ja moderniin tulkintaan
Onditi, Zacharias (2021)Tutkin tässä pro gradu -tutkielmassa Tuomas Akvinolaisen luonnonoikeusteoriaa käsiteanalyysin avulla. Tutkimus jakaantuu kolmeen osaan: historialliseen taustaan, itse teoriaan ja siihen liittyvään nykykeskusteluun. Pyrin ... -
Ethics in biodiversity conservation : The meaning and importance of pluralism
Cortés-Capano, Gonzalo; Hausmann, Anna; Di Minin, Enrico; Kortetmäki, Teea (Elsevier BV, 2022)Addressing the global extent of the current biodiversity crisis requires engaging with the existence of multiple equally legitimate values, but also with diverse ethical perspectives underpinning conceptions of right and ... -
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Fingerroos, Outi; Kokko, Marja (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.