dc.contributor.author | Puolimatka, Tapio | |
dc.date.accessioned | 2016-09-22T10:04:39Z | |
dc.date.available | 2016-09-22T10:04:39Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Puolimatka, T. (2014). Dialoginen pluralismi kanslaiskasvatuksessa, erityisesti kasvatuksessa ihmisoikeuksiin. <i>Kansalaisyhteiskunta</i>, <i>2014</i>(1), 91-109. <a href="http://files.kotisivukone.com/kyts.kotisivukone.com/KY-lehti/2014-1/art_puolimatka.pdf" target="_blank">http://files.kotisivukone.com/kyts.kotisivukone.com/KY-lehti/2014-1/art_puolimatka.pdf</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_23998847 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_63776 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51430 | |
dc.description.abstract | Tämän artikkelin taustaoletuksena on ajatus, että demokratia edellyttää oikeudenmukaisuuteen
sitoutuneita kansalaisia ja että tällaisten kansalaisten kehittyminen
edellyttää kansalaiskasvatusta. Oikeudenmukaisuuskasvatuksen
pitäisi pystyä välittämään vakaumus, että jokaisella ihmisellä riippumatta ominaisuuksistaan
on ehdottomat ihmisoikeudet, jotka perustuvat jokaisen ihmisen
ehdottomaan ihmisarvoon. Ilman tällaista vakaumusta demokratia jäisi
muodolliseksi proseduuriksi, joka ei takaisi tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta
ja ihmisarvoa. Demokraattinen yhteiskunta voisi esimerkiksi päättää sulkea
tietyn osan kansalaisista pakkotyöleireihin, joissa he edelleen säilyttävät äänioikeutensa,
vaikka heitä käytettäisiinkin vain työvoimana enemmistön vaurauden
takaamiseksi.Tämän artikkelin argumentin ydin on väitteessä, että tällainen oikeudenmukaisuuskasvatus
on toteutettava dialogisesti pluralistisella tavalla, jotta se
tuottaisi demokratian edellyttämiä kriittisiä ja moraalisesti sitoutuneita kansalaisia. | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Kansalaisyhteiskunnan tutkimuksen seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kansalaisyhteiskunta | |
dc.rights | CC BY 3.0 | |
dc.subject.other | dialoginen pluralismi | |
dc.title | Dialoginen pluralismi kanslaiskasvatuksessa, erityisesti kasvatuksessa ihmisoikeuksiin | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201609214169 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2016-09-21T12:15:03Z | |
dc.type.coar | journal article | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 91-109 | |
dc.relation.issn | 1799-0513 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 2014 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Puolimatka, 2014. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | kansalaiskasvatus | |
dc.subject.yso | ihmisoikeudet | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11304 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2402 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ | |