Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students
Kirjallinen tuottaminen on olennainen osa kielten kouluopetusta Suomessa. Perinteisesti kirjalliset tuotokset arvioidaan ja opettaja antaa niistä palautetta. Tämä kandidaatin tutkielma selvittää yhden lukioryhmän osalta, millaista palautetta opettaja antoi heidän kirjoittamistaan esseistä ja kuinka oppilaat kokivat tämän palautteen.
Tutkielmassa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusotteita. Ensin oppilaat kirjoittivat lukiokurssillaan esseet, jotka opettaja arvosteli ja antoi niistä kommentteja. Sitten nämä esseet kommentteineen kerättiin ja palautteelle tehtiin sisällönanalyysi teorialähtöisesti Hattien ja Timperleyn mallin (2007) mukaan. Palaute oli pääosin varsin positiivista ja kannustavaa, ja sitä oli useamman kommentin verran jokaisessa esseessä. Analysoidun palautteen pohjalta koottiin kyselylomake, johon oppilaat vastasivat.
Kyselylomakkeessa kyseltiin muiden muassa, kuinka oppilaat kokevat palautteen yleisesti, sekä koskien tehtävätasolla ja tehtävän prosessoinnin tasolla annettua palautetta. Myös kehusanojen arvottaminen ja vaihtoehtoiset palautemekanismit olivat osa kyselylomaketta. Kyselyvastausten perusteella oppilaat arvostavat saamaansa palautetta ja kokevat sen tukevan oppimista. Osa vastaajista oli sitä mieltä, että palautetta voisi olla myös enemmän. Erityisesti suullisen ja kirjallisen palautteen yhdistelmä oli kaikkien vastaajien mielestä paras tapa saada palautetta esseistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons
Björkman, Kaisa (2015)Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ... -
The use of technological devices in English teaching as experienced by teachers
Raiskinmäki, Jenni (2017)Teknologiaa on käytetty osana opetusta jo vuosikymmenten ajan. Tekniikan kehitys ja saatavuus ovat kuitenkin muuttuneet laajalti vuosien aikana. Nykyään sekä koulun tarjoamat, että oppilaiden omat laitteet ovat vahvasti ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ... -
English teachers as constructed in the language learning autobiographies written by university students : a discursive study
Keski-Heiska, Anna-Mari (2009) -
Teachers and upper secondary school students' views on the role of teacher feedback in motivating Finnish EFL students to improve their written skills
Vornanen, Katariina (2021)Opettajapalaute on merkittävä osa niin opettajien työtä kuin oppilaiden oppimisprosessia. Samalla tavalla myös oppilaiden motivaatio voi olla merkittävä tekijä oppimisen edistymisessä. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.