The use of technological devices in English teaching as experienced by teachers
Abstract
Teknologiaa on käytetty osana opetusta jo vuosikymmenten ajan. Tekniikan kehitys ja saatavuus ovat kuitenkin muuttuneet laajalti vuosien aikana. Nykyään sekä koulun tarjoamat, että oppilaiden omat laitteet ovat vahvasti läsnä kielten opetuksessa. Laitteiden kirjo on moninaistunut uusien laitteiden myötä. Luokassa saattaa olla hyvin laaja kirjo erilaisia laitteita, joita opettaja voi hyödyntää osana opetustaan.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tämän hetkistä tilannetta englannin opetuksessa yläkoulussa ja lukiossa. Tutkimus kartoittaa, minkälaisia laitteita opetuksessa käytetään, ja miksi. Lisäksi pyritään selvittämään millaisia hyötyjä ja haittoja teknologian käytöstä on vieraiden kielten opetuksessa. Tutkimuksessa pyritään myös löytämään samanlaisuuksia ja erilaisuuksia eri luokka-asteiden opettajien teknologian käytössä.
Aineisto koostuu kolmesta yläkoulun- ja kahdesta lukion opettajan haastattelusta. Tutkimus on luonteeltaan vertaileva laadullinen tutkimus ja vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tuloksista käy ilmi, että englannin kielen opetuksessa käytetään nykyään yhä enemmän teknologiaa. Laitteiden käytössä ilmeni sekä hyötyjä, että haittoja ja opettajien kokemukset olivat melko samanlaisia yläkoulussa ja lukiossa.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704262096Käytä tätä linkitykseen.
Language
English