Individual and Collaborative Semiotic Work in Document Design
Hiippala, T. (2016). Individual and Collaborative Semiotic Work in Document Design. Hermes: Journal of Language and Communication in Business, 55, 45-59. https://doi.org/10.7146/hjlcb.v0i55.24288
Julkaistu sarjassa
Hermes: Journal of Language and Communication in BusinessTekijät
Päivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© the Author & Aarhus Universitet. Handelshoejskolen, 2016.
This article examines the concepts of agency, transformation and transduction in the context of document design.
These concepts have been previously used to describe communicative actions and sign-making among individuals:
whereas agency focuses on the individual’s capabilities as a sign-maker, transformation and transduction describe
how individuals transform meanings within one mode of communication or from one mode to another. Organizational
communication, however, is rarely an individual effort, particularly in corporate settings: producing multimodal documents
that communicate on behalf of entire organizations, such as annual reports, constitutes a collaborative effort
involving a variety of specialists, such as concept planners, copywriters and graphic designers.
In the age of increasing specialization, this kind of collaborative semiotic work raises questions about agency,
transduction and transformation. In this context, the concepts of agency and transmodality, which emphasize the
individual, appear to have reduced explanatory power. This leads to the central question of this article, that is, how
can the collaborative design process be captured and how does it affect the multimodal structure of annual reports? By
analyzing an annual report published by Finnair and interviewing its designers, this article aims to illuminate the design
process and its consequences to the document in question.
...
Julkaisija
Aarhus Universitet. HandelshoejskolenISSN Hae Julkaisufoorumista
0904-1699Asiasanat
Alkuperäislähde
http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/her/article/view/24288Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26153174
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Designing knowledge construction in pre-service teachers’ collaborative planning talk
Aalto, Eija; Mustonen, Sanna (Elsevier BV, 2022)In this paper, we report on a qualitative study of student teachers’ collaboration in planning and implementing a course that integrated physics and the Finnish language. Audio-recorded planning sessions and interviews ... -
Narratives of femininity as means of promotion : a case study on Dove's advertisement and audience responses
Mustonen, Tiina (2017)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää kohderyhmiensä palautetta mainontansa kehittämisessä houkuttelevammaksi yleisöilleen. Sosiaalisen median nousun myötä myös yritysten ... -
Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
Tauriainen, Anniina (2012)Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen ... -
Auf dem grünen Weg : multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa
Korhonen, Elvira (2024)Yritysten viestintä ja vastuullisuus ovat lisääntyneet kasvavissa määrin digitalisaation, ihmisten ympäristötietoisuuden ja erinäisten ympäristöön liittyvien säännöksien myötä. Täten myös yritysten keinot esittäytyä vihreinä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.