Päiväkirjatutkimus neljäsluokkalaisten unesta ja oppimismotivaatiosta
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yhden neljännen luokan unitottumuksia ja oppimismotivaatiota koulussa. Lisäksi tutkitaan, onko nukkumistottumuksilla merkitystä oppilaiden motivaatioon. Tarkastelun taustalla on aikaisempaa tutkimustietoa unitottumuksista ja unen vaikutuksesta oppimismotivaatioon. Motivaatiota tarkastellaan erityisesti Decin ja Ryanin (1985, 1991, 2000) sisäiseen motivaatioon perustuvan itsemääräämisteorian pohjalta. Suomalaislapset nukkuvat keskimäärin liian vähän, ja sen seurauksia oppimismotivaatioon ei ole Suomessa vielä tutkittu. Motivaatio on kuitenkin merkittävä osa oppimista ja vaikuttaa vahvasti koulumenestykseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti päiväkirjamenetelmällä. Tutkittavat oppilaat arvioivat viikon ajan edellisen yön unensa määrää, laatua ja siihen vaikuttavia tekijöitä, sekä omaa oppimismotivaatiotaan koulussa. Tulokset analysoitiin osittain laadullisin ja määrällisin menetelmin.
Tutkimustulokset osoittivat, että luokan oppilaat nukkuivat keskimäärin 9-10 tuntia yössä, ja heidän oppimismotivaationsa oli hyvä. Oppilaiden motivaatio oli heikompi koulupäivien viimeisillä, kuin ensimmäisillä oppitunneilla. Vireystila, mieliala ja motivaatio olivat korkeimmillaan perjantaina, jota edeltävän yön uni oli riittävää ja laadukasta. Aineistosta erottui myös hyvin ja huonosti nukkuvia oppilaita, joista kahta tarkasteltiin lähemmin. Oppilas, joka nukkui unisuositusten mukaisesti, oli motivoituneempi koulutyöskentelyyn, kuin liian vähän unta saanut oppilas. Tulosten perusteella pääteltiin, että hyvillä unitottumuksilla oli positiivinen merkitys oppimismotivaatioon.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28992]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opetusmenetelmän vaikutus oppimistulokseen ja opiskelumotivaatioon yläkoulun kalabiologiassa
Lintula, Anu-Maija (2020)Motivaatiolla on useissa tutkimuksissa havaittu olevan positiivinen vaikutus oppimistuloksiin. Menetelmillä, jotka lisäävät oppilaiden motivaatiota ja elämyksellisyyttä voidaan olettaa olevan positiivisia vaikutuksia ... -
Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa
Svart, Tiia (2014)Tutkimuksessa selvitetään musiikinopetuksen vaikutuksia romanioppilaiden kouluviihtyvyyteen ja -motivaatioon sekä musiikinopetuksen ja laajemmin musiikin osuutta romaninuorten kulttuuriidentiteetin tukemisessa. Tutkimuksen ... -
Myöhään ilmenevä ja kompensoituva lukivaikeus: ennustaminen opettajan arvioiden avulla
Mikkonen, Mirva (2015)TIIVISTELMÄ Mikkonen, Mirva. MYÖHÄÄN ILMENEVÄ JA KOMPENSOITUVA LUKIVAIKEUS: ENNUSTAMINEN OPETTAJAN ARVIOIDEN AVULLLA Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 48 sivua. ... -
5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä
Hyppönen-Setälä, Heli (2012)TIIVISTELMÄ Hyppönen-Setälä, H. 2012. 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 90 sivua, 4 liitettä. Tämän ... -
Suomalainen metallimusiikki oppimismotivaation luojana suomen kielen oppimisessa
Balogh, Andrea (2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.