University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa

Thumbnail
View/Open
437.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Svart, Tiia
Date
2014
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Tutkimuksessa selvitetään musiikinopetuksen vaikutuksia romanioppilaiden kouluviihtyvyyteen ja -motivaatioon sekä musiikinopetuksen ja laajemmin musiikin osuutta romaninuorten kulttuuriidentiteetin tukemisessa. Tutkimuksen pohjana avataan romanikulttuurin keskeisimpiä osa-alueita sekä selvitetään kouluviihtyvyyden, oppimismotivaation ja kulttuuri-identiteetin käsitteitä. Tutkimusaineisto on koottu yhdeksän teema-haastattelun avulla. Haastateltavat nuoret olivat 13-26 –vuotiaita, pääosin yläkoulussa tai ammattikoulussa opiskelevia pohjanmaalaisia ja eteläsuomalaisia nuoria. Joukossa oli myös kaksi työssäkäyvää sekä yksi ammattikorkean päättänyt henkilö. Lisäksi haastattelin yhtä romanimiestä romanimusiikkiin ja hengelliseen musiikkiin liittyen. Käsittelin tyttöjen ja poikien haastatteluja pääasiassa yhdessä, mutta jonkin verran myös erikseen teema-alueesta riippuen. Koska ikä-jakauma oli kuitenkin melko laaja, en käyttänyt ikäkausijaottelua. Tutkimuksen tulosten perusteella musiikinopetus edistää romanioppilaiden kouluviihtyvyyttä, mutta liittyy kuitenkin useimmiten suurempaan kouluviihtyvyyteen vaikuttavaan kokonaisuuteen, jonka tekijöitä ovat mm. koulutoverit, muut taito- ja taideaineet, itselle mieluisat lukuaineet, opettajat sekä oma motivaatio opiskeluun. Myöskään oppimismotivaatioon musiikintunnit eivät tutkimuksen tulosten perusteella vaikuta yksinään merkittävästi, mutta sen koetaan muiden taito- ja taideaineiden ohella edistävän opiskelumotivaatiota akkuja lataavan luonteensa ansiosta. Suurin opiskelumotivaatioon vaikuttava tekijä on sen sijaan tulevaisuus – hyvin hoidettu peruskoulu takaa jatko-opiskelupaikan ja sitä kautta työpaikan aikuisuudessa. Musiikki koetaan kuitenkin olennaiseksi osaksi kulttuuriidentiteettiä; etenkin laulamista harrastetaan paljon, ja joissakin tapauksissa laulamisen musiikintunneilla koetaan myös vahvistavan omaa identiteettiä romanina. ...
Keywords
romanit kouluviihtyvyys oppimismotivaatio kulttuuri-identiteetti romanikulttuuri koulu oppiminen motivaatio identiteetti musiikki opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501151112

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21173]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre