Opetusmenetelmän vaikutus oppimistulokseen ja opiskelumotivaatioon yläkoulun kalabiologiassa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Motivaatiolla on useissa tutkimuksissa havaittu olevan positiivinen vaikutus oppimistuloksiin. Menetelmillä, jotka lisäävät oppilaiden motivaatiota ja elämyksellisyyttä voidaan olettaa olevan positiivisia vaikutuksia oppimistuloksiin. Opetusmenetelmien vaikuttavuuden tutkiminen on tärkeää, jotta voidaan arvioida niiden tehokkuutta ja mielekkyyttä käytännössä. Tutkimuksessani selvitettiin, miten toiminnalliset opetusmenetelmät erosivat opettajajohtoisesta opetusmenetelmästä oppilaiden oppimistulosten sekä opiskelumotivaation suhteen biologian oppitunneilla. Tutkimuksessa oli mukana kaksi luokkaa, joille opetettiin kaksi kalabiologian aihetta, toinen opettajajohtoisesti ja toinen toiminnallisesti. Oppilaille tehtiin testit ennen opetusta ja sen jälkeen sekä mielipidekyselyt kummankin oppitunnin jälkeen. Verrattaessa oppilaiden alku- ja lopputestin osaamista toisen luokan tuloksissa ei havaittu muutosta, toisen luokan tulos parani. Erityisesti tytöt paransivat tuloksiaan alun- ja lopun välillä. Oppilaiden opiskelumotivaation osalta kyselyjen tulokset osoittivat, että tässä tutkimuksessa opetusmenetelmällä ei ollut vaikutusta opiskelumotivaatioon. Yhteenvetona voidaan todeta, että tässä tutkimuksessa tytöt paransivat testituloksiaan poikia enemmän ja että opetusmenetelmällä ei ollut merkittävää vaikutusta oppilaiden tiedolliseen kehitykseen tai opiskelumotivaatioon. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että molemmat tutkimuksessa käytetyt opetusmenetelmät tuottavat oppimistuloksia ja niitä voidaan käyttää kalabiologian opetuksessa.
...
Motivation has been found in several studies to have a positive effect on learning outcomes. Methods that increase student motivation and experientiality can be expected to have positive effects on learning outcomes. Efficiency of each teaching method is important to study to estimate the effectiveness and meaningfulness of different methods in practice. In this study, I examined how functional teaching methods differed from instructor-led teaching methods in terms of study motivation and learning outcomes during biology lessons. Two class participated to this study and two subjects of fish biology were taught to each class, one by using instructor-led teaching methods and the other using functional methods. Students were tested before and after teaching, as well as opinion polls after each lesson. When comparing the results, scores of pupils in the other class did not differ between the preliminary and final exams and in the other class pupils` scores improved. Especially girls improved their results between the preliminary and final examination. Regarding study motivation, the results of queries showed that in this study, the teaching method had no effect on study motivation. To conclude girls improved their test scores in comparison to boys and teaching methods did not have significant effect on the knowledge or motivation of pupils. The results of this study suggest that both teaching methods used in the study produce learning outcomes and can be used in the teaching of fish biology.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pelillistämisen vaikutus oppilaiden opiskelumotivaatioon ja oppimiseen biologian lukio-opetuksessa
Auerniitty, Aarni (2019)Tietokone- ja konsolipelit ovat hyvin suosittuja nuorten keskuudessa. Siten elektronisten pelien sisällyttäminen opetukseen tuntuu luontevalta. Pelien on todettu hyödyttävän monien eri-ikäisten oppilaiden oppimista ja ... -
Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
Enäkoski, Juho (2021)Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen ... -
Yksilöllisen oppimisen mallin soveltuvuus yläkoulun 7. luokan lajintuntemuksen opetukseen
Heinonen, Neea (2017)Suomalaisen koulujärjestelmän uudistuksia ohjaamaan astuivat elokuussa 2016 voimaan uudet valtakunnallisen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet, jotka korostavat konstruktivistista oppimiskäsitystä ja tulevaisuuden ... -
Yhteistoiminnalliseen oppimiseen perustuvan opetuskokeilun vaikutus oppilaiden ajattelun kehittymiseen, oppimiseen ja motivaatioon
Ilveskoski, Elina; Mikkonen, Elina (2013) -
Oppilaat ylös penkeistä! : oppilaiden ja opettajan kokemuksia toiminnallisista opetusmenetelmistä 9-luokan biologian oppitunneilla
Jetsu, Annamari (2017)Jetsu Annamari (2017). Oppilaat ylös penkeistä. Oppilaiden ja opettajan kokemuksia toiminnallisista opetusmenetelmistä 9-luokan biologian oppitunneilla. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Liikuntapedagogiikan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.