Kohti yhteistoiminnallista koulua
Päivämäärä
2016TIIVISTELMÄ
Forsberg, T. & Lassila, P. 2016. Kohti yhteistoiminnallista koulua. Jyväskylän yli-opisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro-gradu tutkielma. 63 s.
Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää fyysisen oppimisympäristön yhteyttä yhteistoiminnalliseen oppimiseen sekä rakentamisen että koulutuksen näkökulmasta. Tutkimme miten opettajat saivat osallistua uuden koulun suunnitteluprosessiin. Tutkimuksen kohteena oli vastavalmistunut keskipohjalainen uuden aikakauden monitoimikoulu, joka on suunniteltu yhteistoiminnallisuuden perusperiaatteita noudattaen.
Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla koulun rakentamiseen osallistuneita henkilöitä, yhteistoiminnallisuuden kouluttajaa sekä koulussa toimivia luokanopettajia.
Tutkimusaineistomme olemme analysoineet teemoittelemalla aihealueet tutkimuskysymysten yhteydessä. Tutkimus on taustateorialtaan fenome-nologis-hermeneuttinen.
Uutta koulua suunniteltaessa osa opettajista oli jaettu erilaisiin työryhmiin, jotka miettivät uuden koulun visiota sekä tilaratkaisujen, että pedagogiikan osalta. Arkkitehdin aloittaessa työnsä opettajien osuus koulusuunnittelussa jäi hyvin vähäiseksi, vaikka joitakin mahdollisuuksia heille tarjottiinkin suunnitelmien työstämisvai-heessa. Opettajat kokivat kuitenkin uudet koulun tilat onnistuneiksi sekä pedagogi-sesti että rakennusteknisesti. Koulun soluratkaisu koettiin hyvin toimivaksi, se loi tiloihin kyläkoulun tuntua. Erityisesti kouluruokala koettiin akustiikaltaan hyvin onnistuneeksi. Liikuntasalissa akustiikkaa jouduttiin parantelemaan jälkeenpäin. Opettajien mielestä yhteistoiminnallisen oppimisen koulutukset koettiin hyvin tarpeellisiksi ja pedagogiikka oli jo osin siirtynyt koulun käytänteisiin.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että arkkitehtien ja koulun suunnitteluun osallistuneiden asiantuntijoiden visiot olivat samassa linjassa keskenään. Vaikka arkkitehdeillä ei ole pedagogista taustakoulutusta heidän asiantuntijuutensa ja työl-lensä omistautuneisuutensa ilmenevät uudessa koulussa selkeästi. Koulusta tuli opettajien mielestä jopa parempi kuin he alussa osasivat odottaakaan. Opettajat olivat ottaneet yhteistoiminnallisen toimintamallin melko hyvin käyttöönsä. Opettajat pyrkivät kaikella toiminnallaan edistämään oppilaiden parasta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pedagogista rajankäyntiä koulussa : inkluusioreitit ja yhdessä oppimisen edellytykset
Mikola, Marjatta (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Yhteisopettajuuden toteutuminen inkluusioluokassa
Virtanen, Emmi (2015)Tässä tutkimuksessa selvitän yhteisopettajuuden toteutumista opettajien ajat-telussa ja toiminnassa. Lisäksi selvitän, miten opettajat ajattelevat oppilaiden hyötyvän yhteisopettajuudesta inklusiivisessa luokassa. ... -
Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta Joutsenmerkityissä kouluissa
Komulainen, Kamilla; Latva-aho, Jenni (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden ja opettajien kokemaa kouluviihtyvyyttä ja oppimista fyysisessä oppimisympäristössä Joutsenmerkityissä kouluissa. Joutsenmerkitty koulu on pohjoismaisen ympäristömerkin kriteerien ... -
"Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta
Tiihonen, Essi; Aho, Petra (2020)Suomessa on käyty paljon keskustelua uusista kouluista ja niiden toimivuudesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää fyysisen esteettömyyden huomioimista uuden koulun suunnittelussa, koulun suunnittelu- ja ... -
Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa
Lehtonen, Veikka; Sillanpää, Piia (2017)Lehtonen, Veikka ja Sillanpää, Piia. 2017. Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Yliopistokeskus Chydenius. Luokanopettajien aikuiskoulutus. 134 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.