Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta Joutsenmerkityissä kouluissa
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden ja opettajien kokemaa kouluviihtyvyyttä ja oppimista fyysisessä oppimisympäristössä Joutsenmerkityissä kouluissa. Joutsenmerkitty
koulu on pohjoismaisen ympäristömerkin kriteerien mukaisesti rakennettu koulu, joka
tavoittelee ympäristöystävällisyyttä, turvallisuutta ja terveitä tiloja. Tutkimuksessa tarkasteltiin rakentamisen kriteereistä sisäilmaa, valaistusta ja akustiikkaa. Tavoitteena oli
selvittää, tukevatko Joutsenmerkittyjen koulujen kriteerit oppilaiden ja opettajien kouluviihtyvyyttä. Lisäksi tarkasteltiin oppilaiden oppimista Joutsenmerkityissä kouluissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin verkkokyselyiden
kautta, joista toinen oli suunnattu oppilaille ja toinen opettajille. Tutkimukseen osallistui
42 viides- ja kuudesluokkalaista oppilasta ja 13 opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa aineistoa luokiteltiin mainintojen perusteella.
Tulosten mukaan oppilaiden ja opettajien kokemukset Joutsenmerkitystä koulusta
ovat positiivisia ja Joutsenmerkin kriteerien koetaan tukevan kouluviihtyvyyttä. Tarkasteltaessa Joutsenmerkkiä koulujen käyttäjien näkökulmasta ilmeni, että oppilaat ja opettajat yhdistävät sertifikaatin laadukkaaseen rakentamiseen ja ekologisuuteen, ja suuri
osa oppilaista koki Joutsenmerkin kunniallisena ja arvokkaana lisänä koululle. Useiden
oppilaiden ja opettajien mukaan koulussa voi aistia hyvän sisäilman, ja opettajien mukaan Joutsenmerkin sisäilmaston kriteerit tukevat heidän psyykkistä ja fyysistä hyvinvointiaan. Lisäksi kriteerien mukaisen sisäilmaston koetaan edistävän oppimista muun
muassa paremman keskittymisen ja sairauspoissaolojen vähenemisen kautta, ja koulussa viihtyminen nähdään oppimisen näkökulmasta tärkeänä tekijänä. Tutkimus
osoitti, että ympäristömerkityistä kouluista ja niiden hyödyistä oppilaille ja opettajille
tulisi tehdä lisää tutkimusta, sillä koulujen käyttäjien mukaan Joutsenmerkin tuomat
hyödyt olivat selvästi havaittavissa koulurakennuksissa.
...
In this study, school satisfaction and learning experience have been analyzed from the
perspective of pupils and teachers from two Finnish Nordic Swan Ecolabelled Schools.
The aim was to examine how school satisfaction appears in Nordic Swan Ecolabelled
schools and how the aspects of the physical learning environment expedite learning according to pupils and teachers. Nordic Swan Ecolabelled schools have been built according to the criteria of Nordic Ecolabel, i.e., use of eco-friendly construction materials for
the building, including safety, and a healthy indoor environment. This study considers
whether the criteria of the Nordic Swan Ecolabel contribute to school satisfaction and
learning experience according to pupils and teachers of two Finnish schools. Three features of the criteria were selected for this study, which are ventilation and moisture prevention, lighting management and noise environment. The research material was compiled with web inquiry, and it was analyzed by using qualitative methods. The research
material consisted of 42 pupils’ and 13 teachers’ inquiry answers. Pupils who answered
the survey were from 5th and 6th grades.
As stated in the results, the experiences of school satisfaction were mainly positive.
That is, the criteria of the Nordic Swan Ecolabel have been observed to endorse school
satisfaction and progress the learning process. For instance, conforming to the results,
both pupils and teachers noticed the good indoor air quality. Teachers also expressed
that the criteria of the indoor environment promote their mental and physical wellbeing.
Regarding the personal significance of the Nordic Swan Ecolabel for the users of the
schools, it turned out that pupils and teachers associate it to quality building and ecologically friendliness. Furthermore, some pupils experienced the Nordic Swan Ecolabel
as a gratifying and dignified feature for the school. The aspects of the indoor environment were perceived to promote the learning process by improving concentration and
by the lack of absence caused by illness. As educational conclusions, since the benefits
of ecolabel in school building were clearly visible by the users of the schools, there
should be more surveys of ecolabelled schools and how they affect the learning process.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29419]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilashuolto ja oppimisympäristön turvallisuus perusopetusta antavissa kouluissa lukuvuonna 2000-2001
Tallbacka, Harri (2003) -
Välituntien vaikutus 4.-6.-luokkalaisten kokemaan kouluviihtyvyyteen maaseutu- ja kaupunkikoulussa
Lappi, Mika; Ojala, Jarkko (2014) -
Fyysisen aktiivisuuden yhteys viihtymiseen Liikkuva koulu-hankkeen yläkoulussa
Soukka, Jyri (2012) -
Kohti yhteistoiminnallista koulua
Forsberg, Tea; Lassila, Piia (2016)TIIVISTELMÄ Forsberg, T. & Lassila, P. 2016. Kohti yhteistoiminnallista koulua. Jyväskylän yli-opisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro-gradu tutkielma. 63 s. Tutkimuksemme tarkoituksena on ... -
Oppimisympäristön erilaiset merkitykset ADHD-oppilaan tarpeiden näkökulmasta
Hakala, Laura (2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.