"Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Suomessa on käyty paljon keskustelua uusista kouluista ja niiden toimivuudesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää fyysisen esteettömyyden huomioimista uuden koulun suunnittelussa, koulun suunnittelu- ja rakennusprosessin etenemistä sekä uuden koulun toimivuutta. Fyysistä esteettömyyttä peilataan
Connellin ym. (1997) kaikille sopivan suunnittelun malliin. Tutkimuksessa oppimisympäristö rajattiin koskemaan koulun fyysistä oppimisympäristöä.
Tutkimus oli fenomenologinen tapaustutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastateltavina olivat koulun pääarkkitehti, rehtori, kaksi luokanopettajaa sekä kaksi aineenopettajaa. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuskysymykset muodostettiin teorioihin ja Connellin ym. (1997) kaikille sopivan suunnittelun -malliin pohjautuen, ja niitä käytettiin apuna myös aineiston analyysissä.
Uuden koulun rakennusprosessi koettiin eri tavalla eri ammattiryhmissä erilaisten roolien ja vaikuttamismahdollisuuksien takia. Erityisesti luokkatason
muunneltavat oppimistilat, teknologiset laitteet, hyvä sisäilma sekä akustiikka nähtiin toimivina asioina uuden koulun fyysisessä oppimisympäristössä. Pitkien
etäisyyksien vuoksi yhden yhteisen opettajanhuoneen koettiin rikkovan yhteisöllisyyttä opettajien kesken. Kaikki opettajat eivät olleet vielä löytäneet uuden kouluympäristön pedagogisia mahdollisuuksia. Uuden koulun toimintakulttuurin muutoksen koettiinkin tarvitsevan aikaa. Pääsääntöisesti haastateltavat olivat
kuitenkin tyytyväisiä uuteen kouluun.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Design Framework and Principles for Learning Environment Co-Design : Synthesis from Literature and Three Empirical Studies
Mäkelä, Tiina; Leinonen, Teemu (MDPI AG, 2021)The need for environments conducive to learning and wellbeing has been broadly recognised. Considering particularly learner perceptions in the learning environment design is known to improve both their learning and wellbeing. ... -
Koulun toimintakulttuuri avautuvissa oppimistiloissa : etnografinen tutkimus uuteen koulurakennukseen muuttamisesta
Kattilakoski, Raija (Niilo Mäki Instituutti, 2019) -
Koulun toimintakulttuuri avautuvissa oppimistiloissa : etnografinen tutkimus uuteen koulurakennukseen muuttamisesta
Kattilakoski, Raija (University of Jyväskylä, 2018)The purpose of this ethnographic study was to describe and understand processes related to the formation of an operating culture when moving to new, open learning spaces. In this context, an open learning space is a ... -
Koulu koeajossa : Paunun koulun opettajien ja oppilaiden kokemuksia uudesta rakennuksesta ja sen suhde toimintakulttuuriin
Heikka, Juhani (2015)Tämä tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, jossa selvitän uuden koulurakennuksen ja toimintakulttuurin suhdetta. Tutkittava kohde on Paunun yläkoulu Jämsässä, sen opettajat ja kaksi yhdeksättä luokkaa. Tutkin käyttäjien ... -
Kohti yhteistoiminnallista koulua
Forsberg, Tea; Lassila, Piia (2016)TIIVISTELMÄ Forsberg, T. & Lassila, P. 2016. Kohti yhteistoiminnallista koulua. Jyväskylän yli-opisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro-gradu tutkielma. 63 s. Tutkimuksemme tarkoituksena on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.