Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTurja, Leena
dc.contributor.authorLeppänen, Ellen
dc.date.accessioned2016-06-16T09:10:35Z
dc.date.available2016-06-16T09:10:35Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1544991
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50367
dc.description.abstractTutkimusten mukaan varhaislapsuudessa muodostuneet asenteet tiedekasvatuksesta vaikuttavat lasten tieteen oppimiseen myöhemmin. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista on lasten tutkiva toiminta heille järjestetyissä tiedekerhoissa, ja mikä tutkimisessa innostaa lapsia. Tutkimuksen aineisto kerättiin yksityisessä päiväkodissa 5–6-vuotiaille lapsille järjestetyissä tiedekerhoissa. Kerhoissa oli 5 erilaista teemaa. Kerhokertoja oli 9 ja kerhoihin osallistui yhteensä 7 lasta. Tiedekerhot videoitiin ja videot litteroitiin tekstiksi. Aineisto analysoitiin laadullisesti. Tiedekerhoihin osallistuneet lapset olivat kiinnostuneita tutkimisesta. Lapset toivat esille, että tutkiminen oli heistä innostavaa ja mielekästä toimintaa. Lapsille tärkeää oli itse tekeminen ja kokeminen sekä havaintojen ja ajatusten jakaminen toisten lasten kanssa. Sosiaalisen ympäristön lisäksi tiedekerhoissa korostui välineiden merkitys. Kun lapsilla oli riittävästi tarvittavia välineitä, he keskittyivät tutkimiseen paremmin kuin silloin, kun heidän piti vuorotella välineiden käytössä. Tulokset vahvistavat aiempaa käsitystä, että lasten tutkimisessa keskeistä on itse tekeminen ja kokeileminen, monipuolinen aistien käyttö ja lasten omista kiinnostuksenkohteista lähteminen. Yksi tutkimisen keskeisistä edellytyksistä on se, että lapsilla on saatavilla riittävästi tutkimisessa tarvittavia välineitä. Tutkiminen on lapsille luontaista toimintaa ja se tarjoaa heille iloa ja onnistumisen elä- myksiä. Aikuisen tehtävä on mahdollistaa lasten tutkimukset.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (72 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.title"Tää on hauskaa puuhaa" : tutkiva toiminta varhaiskasvatuksen tiedekerhoissa
dc.title.alternativeTutkiva toiminta varhaiskasvatuksen tiedekerhoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606163122
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2016-06-16T09:10:36Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokerhot
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysotiedekasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotutkiva oppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot