Asiakkaiden osallistuminen psykologisten tutkimusten palautekeskusteluissa
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin, miten asiakkaat osallistuivat psykologisten
tutkimusten palautekeskustelun tutkimustuloksia käsitteleviin keskustelujaksoihin.
Kiinnitimme huomiota siihen, millaisissa tilanteissa asiakas osallistuu palautekeskustelun
kulkuun aktiivisesti, ja onko tämä osallistuminen tutkimuspalautteen vahvistamista vai
tutkimuspalautteen kriittistä tarkastelua. Tutkimus on osa Psykologisten tutkimusten
palautekeskustelujen vuorovaikutus -tutkimusprojektia, jonka tavoitteena on tuottaa
perustietoa siitä, mitä psykologisten tutkimusten palautekeskusteluissa tapahtuu.
Tutkimusaineisto koostui kuudesta psykologisten tutkimusten palautekeskustelusta,
joista viisi oli videoitu ja yksi äänitiedosto. Tutkimusaineiston palautekeskustelut
sisälsivät eri-ikäisten aikuisten työ- ja oppimisvalmiuksien kartoittamista sekä
kuntoutusarviointeja. Litteroitujen palautekeskustelujen vuorovaikutuksen analysointiin
käytettiin keskusteluanalyysiä.
Asiakkaiden osallistumisen tapoja olivat vahvistavat ja kriittiset osallistumisen hetket
sekä osallistuminen, joka ei ottanut kantaa palautteen osuvuuteen. Aineistossa oli
erotettavissa kahdenlaista vahvistavaa osallistumista. Asiakas joko vahvisti toistamalla
omin sanoin psykologin kertoman tai sitten hän vahvisti psykologin esittämän
tutkimuspalautteen antamalla aiheesta omakohtaisen esimerkin. Kriittinen osallistuminen
luokiteltiin sellaisiin osallistumisen hetkiin, joissa asiakas oli tutkimustuloksista joko
selvästi tai epäsuorasti eri mieltä. Lisäksi aineistosta löydettiin sellaisia kriittisen
osallistumisen kohtia, jotka muuttuivat keskustelujakson edetessä kriittisestä psykologin
näkemyksiä vahvistaviksi. Kolmanneksi pääluokaksi muodostettiin osallistumisen
hetket, jotka eivät ottaneet kantaa palautteen osuvuuteen, eivätkä siten olleet
luokiteltavissa selvästi vahvistaviin tai kriittisiin luokkiin.
Tutkimus tuotti uutta tietoa tavoista, joilla asiakkaat osallistuvat aktiivisesti
tutkimuspalautetta koskeviin keskustelujaksoihin, ja miten he rakentavat
palautekeskustelun vuorovaikutusta tutkimuspalautteen avulla. Tutkimuksemme tuloksia
voidaan hyödyntää jatkossa palautekeskustelun vuorovaikutuksen rakentamisessa ja
asiakkaan aktiivisen osallistumisen rohkaisemisessa.
...
In this Master’s thesis was studied how clients participate in psychological assessment
feedback sessions involving test feedback. We focused on in what kind of situations the
client will actively participate the feedback sessions and if this participation is agreeable
or critical of the test feedback. This study is part of project called Interaction of
Psychological Assessments in Feedback Sessions, which aims to collect basic
information of psychological feedback sessions.
The research material of this study consisted of five video and one audio recordings of
psychological assessment feedback sessions. The assessment of clients consisted of
working and learning ability and rehabilitation evaluations. Transcriptions of the
recordings were analyzed with conversation analysis.
According to this study clients participated in psychological assessment feedback
session in three different ways. Clients either agreed with the test feedback, were critical
about it or didn’t speak out about how accurate the given feedback was. In the research
material there were two kinds of agreeable ways of participation. Either client agreed by
repeating what the psychologist had said by client’s own terms or then client agreed with
the psychologist by giving own example of the assessment validating the given feedback.
Critical participation was categorized in moments where the client was clearly or
indirectly critical of the test feedback. The third main category were the moments when
clients didn’t speak out about how accurate the given feedback was. These moments
couldn’t be categorized in either agreeable or critical categories.
The study results give new information about the ways in which clients actively
participate in feedback sessions involving test feedback and how clients create interaction
with the help of assessment feedback. The results of our study can be utilized in creating
feedback interaction and in encouraging clients’ active participation in the feedback
sessions.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Psykologisten käsitteiden käyttöön liittyvä vuorovaikutus psykologisten tutkimusten palautekeskusteluissa
Contursi, Santo; Ukonjärvi, Niina (2015)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia osallistumisen tapoja potilaat käyttivät psykologisia käsitteitä sisältävissä keskustelujaksoissa psykologisten tutkimusten palautekeskusteluissa. Toisena kiinnostuksen ... -
Psykologisiin tutkimuksiin liittyvän palautteenannon yksilöllistämiseen ja yhteistyöhön perustuvat käytännöt : tapaustutkimus terapeuttisen arvioinnin osatekijöiden esiintymisestä mallia eri tavoin tuntevien psykologien palautteenannoissa
Tuupanen, Tiina (2012)Tapaustutkimus toteutettiin osana Psykologisten tutkimusten palautekeskustelujen vuorovaikutus – tutkimusprojektia. Tutkimuksen tavoitteena oli sisällönanalyysiä soveltamalla paikantaa arvioinnin yksilöllistämiseen ja ... -
Jatkosuunnitelmien asiakaslähtöisyys psykologisissa palautekeskusteluissa
Käenmäki, Marika; Maalehto, Sanni; Ojanen, Minna (2013)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin jatkosuunnitelmien asiakaslähtöisyyttä psykologisissa palautekeskusteluissa. Tutkimme, millaista vuorovaikutusta jatkosuunnitelmien yhteydessä esiintyy. Erityisenä kiinnostuksen ... -
Päivittäistavarakaupan asiakkaiden käsityksiä biometristen teknologioiden käytöstä kanta-asiakkaiden tunnistamisessa
Taponen, Tuula (2023)Yksi monille tuttu biometrinen tunnistusteknologia on iPhonen Face ID, jolla voi avata mobiililaitteen lukituksen. Muita yleisiä biometrisen suojauksen muotoja ovat esimerkiksi sormenjälki-, äänen- ja iiristunnistus. ...