Jatkosuunnitelmien asiakaslähtöisyys psykologisissa palautekeskusteluissa
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin jatkosuunnitelmien asiakaslähtöisyyttä psykologisissa
palautekeskusteluissa. Tutkimme, millaista vuorovaikutusta jatkosuunnitelmien yhteydessä
esiintyy. Erityisenä kiinnostuksen kohteena oli selvittää, onko vuorovaikutus asiakaslähtöistä ja
miten se ilmenee.
Tutkimusaineisto koostui kuudesta psykologisesta palautekeskustelutaltioinnista sekä niihin
liittyvistä asiakkaiden ja psykologien arviointilomakkeista. Tallenteiden litteraatiot analysointiin
käyttäen tulkitsevaa diskurssianalyysiä. Tutkimus on osa Psykologisten tutkimusten
palautekeskustelujen vuorovaikutus -tutkimusprojektia, jonka tavoitteena on kerätä perustietoa
psykologisista palautekeskusteluista.
Tutkimuksen mukaan asiakaslähtöisyys ei aina toteudu psykologisissa palautekeskusteluissa.
Aineistossa jatkosuunnitelmien muodostaminen tapahtui seuraavissa vuorovaikutuskategorioissa:
keskustelu, neuvottelu, yksipuolinen vuorovaikutus, motivointi ja suostuttelu. Asiakaslähtöisyys
toteutui parhaiten neuvottelussa, motivoinnissa ja keskustelussa. Näiden kategorioiden
yhteydessä psykologit käyttivät monipuolisesti erilaisia keinoja asiakkaan osallistumisen
edesauttamiseksi. Yksipuolisessa vuorovaikutuksessa ja suostuttelussa asiakaslähtöisyys ei
toteutunut. Yksipuolisessa vuorovaikutuksessa psykologi mukautui asiakkaan passiivisuuteen
vähentämällä eri vuorovaikutuskeinojen käyttöä. Suostuttelussa asiakas ei tullut kuulluksi, mikä
vaaransi palautteen hyödyllisyyden ja tarkoituksen. Suostuttelu oli kategorioista ainoa, jossa
jatkosuunnitelmasta päädyttiin erimielisyyteen. Ensimmäinen tutkimushypoteesi, mitä enemmän
asiakas osallistuu jatkosuunnitelman muodostamiseen, sitä hyödyllisemmäksi hän kokee
palautekeskustelun, sai osittain tukea. Enemmistö asiakkaista koki palautekeskustelun
hyödylliseksi oman elämän kannalta. Asiakkaan aktiivinen osallistuminen ei yksinään selittänyt
koettua hyödyllisyyttä. Toinen hypoteesi, psykologin vuorovaikutuskeinot asiakkaan
osallistamiseksi edistävät asiakaslähtöisyyttä, sai tukea.
Palautekeskusteluista kaivataan jatkotutkimusta, jotta niitä olisi mahdollista kehittää
enemmän asiakasta huomioivaan suuntaan. Asiakaslähtöisyyteen tulisi kiinnittää huomiota
laajemmin psykologian alalla ja sen tulisi olla osa ammattikäytäntöjä.
...
The aim of this study was to examine client-orientation of follow-up plans in psychological
feedback sessions. We studied what type of interaction arises in the follow-up plans. The
particulate interest was to discover if the interaction is client-oriented and how it appears.
Research material of this study consisted of six recorded psychological feedback sessions and
related assessment forms for clients and psychologists. Transcriptions of recordings were
analyzed with interpretive discourse analysis. This study is part of a project called Interaction of
Psychological Assessments in Feedback Sessions, which aims to collect basic information of
psychological feedback sessions.
According to this study client-orientation does not always occur in the psychological
feedback sessions. The follow-up plans were constructed with subsequent interaction categories:
conversation, negotiation, unilateral interaction, motivation and persuasion. The clientorientation
succeeded in negotiation, motivation and conversation. Psychologists’ interaction
techniques to contribute clients’ participation were the most diversed in these interaction
categories. The client-orientation did not succeed in categories of unilateral interaction and
persuasion. In unilateral interaction a psychologist adapted to passive behavior of a client by
reducing use of the interaction techniques. In persuasion a client did not become heard, which
jeopardized utility and significance of a feedback session. Persuasion was the only category in
which a client and a psychologist ended up disagreeing with a follow-up plan. The first
hypothesis was the more a client participates in construction of a follow-up plan, the more he or
she benefits of a feedback session. The hypothesis was partly supported. Majority of the clients
felt the feedback useful for their own lives. The active participation of a client did not explain
solely the experience of the utility. The second hypothesis was that the psychologist’s interaction
techniques for client’s participation contribute client-orientation. The hypothesis was supported.
Further study of psychological feedback sessions is required to improve sessions more clientoriented
direction. More attention must be paid to the client-orientation in the field of
psychology and it should become a part of occupational practices.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29771]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Psykologisiin tutkimuksiin liittyvän palautteenannon yksilöllistämiseen ja yhteistyöhön perustuvat käytännöt : tapaustutkimus terapeuttisen arvioinnin osatekijöiden esiintymisestä mallia eri tavoin tuntevien psykologien palautteenannoissa
Tuupanen, Tiina (2012)Tapaustutkimus toteutettiin osana Psykologisten tutkimusten palautekeskustelujen vuorovaikutus – tutkimusprojektia. Tutkimuksen tavoitteena oli sisällönanalyysiä soveltamalla paikantaa arvioinnin yksilöllistämiseen ja ... -
Asiakkaiden osallistuminen psykologisten tutkimusten palautekeskusteluissa
Halmevuo, Matti; Patana, Miia (2016)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin, miten asiakkaat osallistuivat psykologisten tutkimusten palautekeskustelun tutkimustuloksia käsitteleviin keskustelujaksoihin. Kiinnitimme huomiota siihen, millaisissa tilanteissa ... -
Psykologisten käsitteiden käyttöön liittyvä vuorovaikutus psykologisten tutkimusten palautekeskusteluissa
Contursi, Santo; Ukonjärvi, Niina (2015)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia osallistumisen tapoja potilaat käyttivät psykologisia käsitteitä sisältävissä keskustelujaksoissa psykologisten tutkimusten palautekeskusteluissa. Toisena kiinnostuksen ... -
"Olen ihminen vaikka olenkin potilas" : pitkäkestoista kipua kokevien aikuisten vuorovaikutuskokemuksia terveydenhuollossa
Grabtchak, Aleksei (2021)Pitkäkestoinen kipu on merkittävä haaste taloudellisesta, kansanterveydellisestä ja yksilön psykososiaalisesta näkökulmasta. Potilaan ja terveydenhuollon ammattihenkilön välinen vuorovaikutus on tärkeä osa vaikuttavaa ... -
Lapsen huomioiminen psykologisen tutkimuksen palautekeskustelussa
Mehto, Outi; Vuori-Stenroth, Elisa (2014)